Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1250 ggr
velepa1986
0

starta eget eller hur göra?

Hej

Jag har länge funderat på de här, min far bor på en gård, med stall och de där och jag har funderat länge på om jag ska bygga några till boxar och börja med helinackordering (allt ingår för den inhyrda). De va farsan som gav mej iden från början, han tycker att jag ska göra de.

Jag skulle få in en månadslön på de. Men jag undrar hur jag ska göra? Svarta pengar, eller ska jag starta företag? De här är någonting som jag skulle leva på eftersom jag är arbetslös.

Mvh Sandra

Sandra

Besök gärna
http://vitaunika.com/

MichaelE
0

Satsa aldrig på svarta pengar - visst du får mer i handen när du får dem men du förlorar på det. Du får inget till pensionen samt kommer skatteverket på dig så kommer det stå dig dyrt.

Mitt tips är att låna boken Rivstart (Redaktionen) på närmaste bibliotek där det står en hel del på vad man ska tänka på med eget företag och det borde ge dig en hel del.

velepa1986
0

Tack #1. De va sånt jag va orolig för, med pension och sånt.

Kan man dra av kostnader som hö, spån, byggnad av boxar osv då?

Sandra

Besök gärna

velepa1986
0

Rivstart har jag lånat på bibblan tidigare, och så har jag boken "Enskild firma" hemma, är lite intresserad av sånt :) Ska springa och låna den igen.

Sandra

Besök gärna

MichaelE
0

#2 Du kan dra av på allt som är momsbelagt men rådfråga andra om detta då jag inte är så insatt.

Emea67
0

Kan med nästan säkerhet säga att du kan dra av momsen på dessa då det har med din verksamhet att göra.

Ett tips är också att ta kontakt med tex Nyföretagar Centrum eller liknande som finns i din närehet för att bolla ideér med och få tips.

Lycka till!

Niklas
0

Det finns säkert någon bland alla hästsajterna som redan gör det du vill göra. Du kanske kan fråga där också?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

ryttarn
0

Alla kostnader som är rellaterat till inkomsten från uthyrningen är avdragsgilla. Det du skall göra är att registrera en Enskild firma. Alla inköp av kraftfoder, hö, reparationsmatrial osv osv samt investeringar du gör bokför du i enlighet med god bokföringssed. I bokföringen registrerar du även alla inkomster. Momsen från inköp får du dra av men du måste oxå ta upp Moms på intäkterna.

Om du inte har 110% kontroll på detta med bokföring och skatteregler rekomenderar jag dig att ta kontakt med en ekonomikonsult som kan detta med jordbruksföretag. Ett exempel på detta är LRF Konsult, men det finns fler. Däremot avråder jag dig för att använda en "vanlig" ekonomikonsult då regelverken runt jordbruksföretagande är lite speciella.

Du skall även vara medveten om att inackordering av hästar är en tillståndsskyldig verksamhet. Tidigare var det djurskyddet på kommunen som ansvarade för detta men numera tror jag det är länstyrelsen som ansvarar för detta. Men kosta gärna på dig några timmar med en affärskonsult på LRF konsult så hjälper dom till med en bedömning av bärigheten i din affärsidé. Dessutom har dom stenkoll på allla lagar och regler som gäller för denna typ av verksamhet.

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se