Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1977 ggr
ryttarn
0

Värdering av företag

Har lite funderingar på hur man skall värdera ett företag. Står eventuellt i begrepp att köpa ett hyfsat etablerat företag. Vid en första genomläsning av senaste bokslut, inventarieförteckning, orderstock, beläggningsprognos osv ser det riktigt bra ut. Har tidigare varit egen företagare i samma branch men har de senaste 10 åren varit anställd.

Min fråga är hur bedömmer man prislappen på ett vettigt sätt (det är budgivning som gäller), vem skall man ta hjälp av, revisor eller bank?

Jerker Klang,
medarbetare på ponnytrav ifokus

Gemenskap, glädje och fart - ponnytrav såklart!

Stuteri Isil, Sagolika Gotlandsruss

www.isil.se

Anders45
0

Du skall ta hjälp av en oberoende person, revisor eller en annan räkenskapskunning person. Finns det Nyföretagscentrum i närheten prova dom. De ser krasst på verkligheten.

Sedan måste du också ha lite "magkänsla" för om det verkar rätt. Du kan ju något om branchen.

Om det är möjligt så gör upp avtalet så att en slutlikvid först erhålles när ett visst resultat är uppnått. Kan vara knepigt att få till stånd men framkasta det och se hur reaktionen blir.

Du kan läsa mer om det juridiska på denna länk

ryttarn
0

#1 Tack, det är ungefär så som jag tänkt, sedan får vi se om det blir en revisor eller banken. Nyföretagarcentrum finns tyvärr inte i vår kommun, närmast är i Karlstad och den läggs ner vid årsskiftet.

Min tanke är att betala x antal kronor samt andel av vinst under 5 år. Det är för mig en försäkring att de prognoser som nuvarande ägare, som säljer för att ha tid att expandera sitt andra företag,

Jerker Klang,

www.isil.se

Kaj
0

Du kan kolla in bolaget på allabolag siten där ser du bl a bokslut och nyckeltal för de senaste åren samt vilka värden som redan nu finns i bolaget i form av eget kapital, vilka tillgångar som bolaget har, kassalikviditet, omsättning, tillgångar (och hur de är uppdelade), skulder, soliditet, kassalikviditet med mera.

allabolag är gratis - det är bara att skriva in bolagets namn så kommer uppgifterna upp. De är hämtade från skatteverket och visar hur bolaget har deklarerat de senaste åren.

Där kan du även skapa dig en bild av hur bolaget har växt under årens lopp.

ryttarn
0

#3 Tack för tippset, men den sidan kände jag väl till då jag utnytjat den mycket i min roll som säljare :-). Man kan även för en billig penning hämta ner det kompletta årsbokslutet därifrån vilket i sådana här lägen är vitalt.

Sedan kommer man ju till problematiken att från dessa sifror kunna göra en vettig bedömning om vad företaget är värt och vad som är en själig köpesumma.

Jerker Klang,

www.isil.se

Niklas
0

Kan du inte utifrån avkastningen räkna fram en skälig köpeskilling? Vad är rimlig avkastning på satsat kapital för dig?

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning