A eller F skatt?
Har jobbat åt samma arbetsgivare i 5.5 år. Hela tiden F-skattat. Jobbar ca 30 timmar i veckan och debiterar 150 kr i timmen+ Moms.
Det blir inte många kronor kvar att leva på.
Många säger jag debiterar för lågt, 300 kr + Moms sager endel.
Andra säger att det ska räknas som anställning när det är så stadigvarande så arbetsgivaren ska betala in det social+ skatten.
Jobbar ständig lördag så det ska ränas ob å sånt för det ochså. Det blir typ en heltid. Då ligger normlönen på 23700 före skatt.
Hur ska jag göra?
Synpunkter?
Känner mej väldigt underbetald!
F-skatt, gäller inte det bara företaget? Är det inte A-skatt du ska betala? Har inte rett ut det själv så vi får vänta på en som är bättre på det ska svara.

150 kr i timmen är alldeles för lågt!
Vet inte vad du jobbar som men det låter som en anställning.
Vet ju inte vad du gör men din uppdragsgivare tjänar på att ha dig.
slipper sociala avgifter mm.
Jag har hört att när man ska räkna på vad en anställd kostar, försäkringar, sociala avgifter, semester mm så ska man ta lönen x 1,6 för att se den faktiska kostnaden. Räknar jag åt andra hållet så har du en timlön på 93,75 och det är alldeles för lite!!!!!
Ingångs lönen för en lokalvårdare ligger på 110-115 kr om jag inte missminner mig.
Jag jobbar som butiksansvarig. Passar kunder, säljer saker. Passar telefon, tar order, packar paker osv. Detta är torsdag em + hela fredan och lördagen. Söndagen försöker jag vara ledig.
Måndag tom onsdag jobbar jag hemme med att tillverka dom produkter jag säljer på jobbet. Visserligen hemma då men man måste ligga i för att hinna med allt som ska göras.
Känner mej utnyttjad.

Låter ju som om du gör allt arbetet själv… vad gör arbetsgivaren? Tycker inte att du ska F-skatta, du bör ha en anställning. Hur fungerar det vid semestrar mm?
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Jag har semester hela juli. Utan lön.

Du ska A-skatta eller så ska du höja ditt arvode rejält!!!! Hur gör du idag pension sparar du? Annars betalas det bara in en liten summa via de skatterna du betalar in för ditt företag och det kommer inte räcka långt när du blir pensionär!
Du måste göra något åt din sittuatin detta är ju inte hållbart för DIG!!
Lycka till! 
Och du din känsla att du blir utnyttjad är korrekt men den enda som kan göra något är du!!!!!!!
Berätta gärna hur det går!
Min första fråga är: Är du med i något fackförbund?
Om du är det, ta kontakt med dem och fråga ifall det din arbetsgivare gör är rätt och säg även att du känner dig underbetald.
Ta även kontakt med skatteverket så kan de ge dig uppysningar vilken skatt du ska betala.
Men tänkt på att ifall du inte är med i ett fackförbund så kommer du inte så långt…
Nope! Inget fack, skatteverket säger att detta är en dold anställning och att jag bör bli anställd. Men det kan ju bara arbetsgivaren avgöra. Sen bör jag ta ut 300 kr i timmen om jag ska f-skatta.
Tyvärr är högsta hönset borta så vi får ta detta när han kommer tillbaka i veckan.
Klart ätr att dom får ingen med min kompetens till det underpriset dom betalar.
Tycker du skall kolla med facket vad normal lön är för den typ av arbete du utför.Dessutom fråga vad extrabetalningen bör vara för lördagar. (OB).
Sedan skall du som skrevs tidigare ta denna summa gånger 1,60 -1,65 + Moms vilket torde vara en riktig betalning. Om du är under 26 så du har lägre egenavgifter/arbetsgivaravg så skall du minska summan med motsvarande dvs gånger 1,45-1,5 istället.
Sedan skall du ju som alla företagare se över din pension. Hade du jobbat med kollektivavtal så hade ju arbetsgivaren betalt avtalspension. Så det kan ju vara bra att göra detta privat i samma utstäckning.
Hans
Nu då, har vi påbörjat en diskussion om lön å sånt.
Arbetsgivaren förstär mina synpunkter men företaget har gjort stora investeringar i byggnader och menar på att ekonomin är ansträngd.
Förstår jag så väl!
Dom har redan sagt upp en ANSTÄLLD som faktiskt anställdes efter mej med " riktig " lön och allt.
Men inte undra på att företaget har dåligt med pengar. Förra året hade dom i underhåll och reparation av två bilar en kostnad på 115 000.
Helt sanslöst!
Nå väl. Företaget ska utreda och killen som ska titta på det hela är av den åsikten : GÅR DU STANNAR FÖRETAGET!
så vi får se!
Tilläggas att jag söker andra jobb ochså, ifall att…..

BRA!!! Jag tycker att du ska kräva en anställning helt sonika… fast antagligen blir det billigare för dem att höja din timlön. Räkna på vad du behöver ha så att du är förberedd.
Lycka till och stå på dig!
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Men va är det för arbetsgivare..kolla va dom verkligen får betala på nått företag som hyr ut personal så kan du sätta din lön efter detta..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/