Försäkringar
Hej!
Jag har precis startat ett litet företag med keramikverkstad och gårdsbutik här i anslutning till min bostad. Nu undar jag om det är någon av er som kan tipsa mig lite om hur jag ska tänka när det gäller försäkringar. Under första året kommer jag att vara tjänstledig och därmed vara kvar i mitt fack, Hur gör man sedan? facklig anslutning?? extra försäkringar på det man har i verkstaden? Just nu har jag allt försäkrat via hemförsäkringen men kanske är inte det smartast.
Hoppas det finns nån som kan hjälpa mig.
hälsar Jordemor - Åse Ehnberg

För det första kan det vara bra att ha en Småföretagarförsäkring. Denna kan du teckan via alla försäkringsbolag och den täcker det mesta som kan hända i ditt jobb, hjälp med jurister eller så. Läs artikeln här i startaeget.ifokus.se
För det andra kan du gå med i Företagarnas A-kassa. Den gör så att du får fullt stöd från A-kassan ifall du inte känner att du kan leva på ditt nya företag och måste skirva in dig som arbetssökande igen. Du behöver då inte lägga ner ditt företag utan kan använda din verksamhet som utgångsläge då du söker jobb så att det ligger inom ditt gebit så att säga.