JoU och hobbyverksamhet
Jag tänker starta eget men eftersom jag är med i Jobb och utvecklingsgaranti undrar jag vilka regler exakt gäller. Jag tänkte ha en websaffär. Nu har jag läst tidigare inlägg och hittade att det är bra att börja som hobby verksamhet och det skulle jag gärna också göra, åtminstone tills jag tjännar 30 000 på ett halv år. Men som arbetslös kan jag inte vara företagare utan att förlura aktivitetsstöd som jag helst inte vill förlura för jag har inte andra inkomster då. Måste jag ha F-skatt till Hobbyverksamhet och får man syssla med någonting överhuvudtaget utan risk att bli av med aktivitetsstöd? Eller räknas en web affär från början som ett företag?
Måste säga att de på Arbetsförmedlingen har ingen anning om detta.

Om man ser det ur en laglig synvinkel innebär Hobbyverksamhet att du sysslar med din hobby, och då har en inkomst från annat håll (anställning). Hobbyverksamheten ska inte dra in lika mycket som din riktiga inkomst och ska finnas där för att få din hobby att gå runt. Du ska helt enkelt inte tjäna mycket på din hobby.
Går det så långt att hobbyverksamheten drar in mer än den vanliga inkomsten, är det då meningen att din Hobbyverksamhet ska bli din huvudsakliga inkomst och ska då registreras och F skattas och allt.
Men eftersom du har aktivitetsstöd är det fullt möjligt att de drar in de, eftersom du inte har en anställning redan kommer ju din Hobbyverksamhet direkt bli din huvudsakliga inkomstkälla.
Det andra alternativet är att du startar webaffären på prov. Det är ju dumt att registrera sig, förslora aktivitetsstöd och sen inse att webaffären inte funkar.
Du behöver ju inte direkt registera företag, prova nån månad först och se om det kommer igång ok.
Sen kan du ju kanske ansöka om starta eget bidrag istället, då kan du ju registrera dig och få det istället.

Kolla på skatteverket.se där kan du ladda ner broschyr och läsa mer
Tack för svar. Jag har ansökt om starta eget bidrag, men eftersom jag läste att flesta nystartade företag behöver längre inkörningstid än 6 månader, är jag rädd att jag måste lägga ner allt efter den tid om jag inte tjänar tillräckligt med pengar ( minst i aktivtetststöd nivå).