Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 891 ggr
DG
0

Anställa en person

Jag har försökt hitta hur mycket avgiften är att anmäla sig hos skatteverket som arbetsgivare men hittar iaf ingen information i skatteverkets sida.
Min sambo har en enskild företag och ska anställa en person men har inte anmält sig som arbetsgivare ännu. Jag lovade honom jag skulle kolla upp hur mycket det kostar.

Skulle vara jättetacksam om någon vet.

altavista
0

sociala avgifter 32,28 % på bruttolön tillkommer semesterlön om minst 12 % + soc.avgifter på den också

precis
0

Kolla med Skatteverket när de börjar med sin nya service: företagaren betalar in bruttolönen för sin anställda personal och så sköter skatteverket allt med tabeller o avgifter o allt tjafs GRATIS! och betalar ut rätt lön till din arbetskraft!

E inte de en bra idé??? ;)

Vettarna
0

Sociala avgifterna är 32,42 % på bruttolönen för år 2007 sen tillkommer semesterlön med 12% samt försäkringar på c:a 6-7%. Du kan läsa om försäkringar på www.fora.se

Kaj
0

Om du menar avgiften för att anmäla din enskilda firma som arbetsgivare så tror jag den är 800 kr.
Du hittar den på bolagsverkets sida där du kan göra denna anmälan elektroniskt. Du måste skapa ett konto och logga in där. Sedan anger du bara de uppgifter som behövs.
Du kan även sända in en blankett om detta men det är samma kostnad dvs 800 eller möjligen 1000 kr

DG
0

Tack! Sociala avgifter hade jag redan koll på men det va just avgiften på själva anmälan som jag var intresserad över.

mariatingsund
0

Var fick du veta att det ska kosta något?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Kaj
0

Glöm inte att du även får nedsatta Sociala avgifter om det är en ung person du anställer. Då blir det bara halva kostanden. Mer info finns på skatteverkets hemsida om detta.

altavista
0

Det kostar ingenting att anmäla hos Skatteverket att du ska registrera dig som arbetsgivare.

Bolagsverket har ingenting med saken att göra, inte mer iaf om du inte nyttjar Bolagsverkets sida för anmälan - alltså ifyllandet av blanketten.

Nedsatta sociala avgifter har upphört med årsskiftet, sociala avgifter i år 34,42 % som någon har skrivit rätt häruppe därav avgår 2,5 % "rabatt"

I fjol har varit "rabatt" på sociala avgifter - man behövde betala bara ålderspensionsavgift på 10,21 %- om du anställde en person, men det gäller inte längre 

Ja, just det- det står också lite längre upp, du får räkna med Fora (arbetsmarknadsförsäkringar)

Vettarna
0

Kom även ihåg att anmäla till Fora, det gör du enklast på deras hemsida. www.fora.se