Starta eget bidrag
Det råder lite förvirring för tillfället. Enligt en vän så fungerar starta eget bidraget så att om man jobbar så får man avdrag på sitt starta eget bidrag. Det kan väl ändå inte stämma? Man har väl bidraget för att kunna bygga upp sitt företag, annars är ju risken att man går minus om man fakturerar och sen måste göra avdrag på sitt bidrag. Hoppas det är någon som förstår hur jag menar!
Nån som har fått starta eget bidrag som vet hur det funkar??
Menar vännen om du är anställd vid sidan om ditt företagande ..
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Om man är anställd vid sidan om sitt företagande så får man avdrag, det vet jag men hon menar om du fakturerar i ditt företag…
Kan jag aldrig tänka mig, låter absurt!

Ja visst gör det? Hon är så tvärsäker på sin sak då hon har hjälpt en kompis att söka det och han har fått det till svar, att om han fakturerar så drar dom ifrån på bidraget.
Jag har oxå blivit beviljad starta eget bidrag och visst fasen borde dom väl ha informerat mig om det isf..kan man ju tycka…
Jag tycker att du själv kollar detta..*L* Alla företag fakturerar oavsett branch!

Hahaha, ja givetvis fakturerar man 
Min kontakt på arbetsförmedlingen hade aldrig hört talas om nåt liknande, men eftersom min vän då är så tvärsäker på sin sak så var jag lite nyfiken på att höra om fler hade det likadant.
Det låter som om bidraget helt skulle motverka sitt syfte om det var så.

Jag tror att det menas att inkomst kvittas mot bidraget. Starta-eget bidrag ska ju motsvara lön/a-kassa under den första tiden när man sannolikt inte kan ta ut någon lön. Det handlar inte om fakturor utan om inkomst. Alltså lön från någon annan källa.
Nu kanske jag missförstått men du skriver att det handlar om när man jobbar och samtidigt har starta-eget bidrag (vilket jag inte ens förstår att de beviljar). Det är väl lite självklart att om man redan har en lön ska man inte ha ett bidrag för att kunna starta upp en verksamhet bredvid, men som sagt jag kanske missförstod dig 
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Starta eget bidrag får man endast om man är arbetslös

Ja så är det ju, att man får bidrag om man är arbetslös. Men enligt henne så var det så att om du jobbade i företaget (sitt eget nystartade) så skulle dom då göra avdrag om man jobbade och fakturerade…

Men då har hon nog inte koll… om man får bidraget för att starta eget företag, ska man då inte få jobba och tjäna pengar i det?
När jag hade sådant bidrag så hade jag både massor av utgifter och inkomster men bidraget fick jag ju för att kunna använda inkomsterna till investering och uppbyggnad av företaget. Men det är förstås tio år sedan så mycket kan ju ha ändrats sedan dess.
Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?
Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.
Det kanske är så att man inte får tjäna hur mycket som helst och behålla hela bidraget. Ju mer du tjänar, desto mindre bidrag får du. Det tycker jag låter högst rimligt.
Det är som så att om du tjänar visst mycket pengar får du lägre starta eget-bidrag. Jag har just skrivit en artikel om detta på min nya sajt som ja dock inte kan marknadsföra ännu men om dett par dagar kan ni läsa artikeln. Dom räknar ut efter hur mycket du tjänar, hur mycket du får i bidrag.
# Du får jobba hur mycket som helst inom egna företaget, men du får inte ta ut lön. Du får jobba hur mycket som helst inom andra jobb också, men då redovisar du detta och får inget bidrag under de timmarna. Det är precis som akassa.