16 år...
Hej jag är 16 år nu, och jag är jätte sugen på att börja sälja foton. Fast jag vill inte jämföras med oseriösa tonårs fotografer som folk suckar åt. Jag kan ju inte dra igång allt för mycket nu innan jag gått ut gymnasiet, men så mycket som jag kan. Men då är ju det ju några problem: Är det ens lagligt att starta företag när man bara är 16 år, och är det dyrt och bara krångligt om man inte tjänar allt för mycket?
Fråga skolan ifall de har UF-verksamhet då kan du testa på och starta företag även om du inte fyllt 18år som man brukar behöva vara för att registrera företag, många gymnasier har UF-verksamhet idag och många elever startar företag på skolan inom UF (=ung företagsamhet). Ofta är det projektarbetskursen som användes till detta men jag vet skolor där man kunnat starta företag inom ramen för flera ämnen. Om man startar inom UF:s verksamhet får man mycket hjälp och stöd inte bara från skolan utan man kan ringa till UF och få hjälp + man brukar inte behöva hålla på med Moms och liknande om man inte kommer upp över en viss inkomstgräns + det finns spärrar i systemet så du inte kan satsa så väldigt mycket kapital = även om företaget går dåligt ska du inte stå med en massa skulder. Ofta är man flera i ett UF-företag som hjälps åt men man får även starta ett UF-företag på egen hand men det blir ju lite mer jobb då när man inte kan dela upp arbetsbördan. Man måste ju göra allt det som man gör i ett vanligt företag skriva affärside, bokföring, ev. skatteredovisning mm. Fotografering är ju en jättebra affärside för UF-företag.
UF-företaget får man ha i 1år och förhoppningsvis har man lärt sig om hur man har och sköter ett företag efter detta år och man kan då även välja ifall man vill registrera företaget som egen firma. Jag tror dock du måste vara 18år för att få registrera firma annars kan du behöva en vuxen som går in och står som ägare tills du fyllt 18år. Om jag var du skulle jag försöka få starta som UF-företag inom skolans ram du får då en massa gratishjälp som du annars kan få betala för ifall du startar helt på egen hand.
Om skolan inte har UF sök upp studierektor/rektor och be att de startar och att du är villig att vara en av de första elever som startar företag på skolan, det som brukar behövas är att minst 1st lärare går UF-utbildningen, jag har gått den det var bara 1dag och det kostade inget för skolan jag jobbade på. Jag tycker att UF-är en god idé tyvärr hittade jag aldrig någon elev på skolan som ville starta eget inom UF, jag fick bara svaret att det verkade för jobbigt.
Här kan du läsa lite mer på UF:s hemsida
OBS! Många UF:företag ställer upp i tävlingarna men vill man inte tävla måste man inte. Kolla mässdatumen på hemsidan det är nu i feb-mars många av UF:S mässor är, då sker även tävlingarna över hela landet, då ställer de ut sina företag och berättar om sin affärside + i många montrar säljs det grejer, en del är egentillverkade efter egen uppfinning. DET BRUKAR VARA GRATIS INTRÄDE så åk på en mässa nära dig ifall du är intresserad. +Om du är intresserad ställ en massa frågor till de gymnasieelever som startat UF.företag, kanske t.o.m fråga ifall någon kan vara rådgivare/bollplank ifall du startar företag inom UF.