Måste jag starta företag?
Om jag ska sälja hemsidor jag gör och/eller fotografera mot betalning, måste jag då starta företag eller får man ha det utan företag upp till en viss nivå?

Lite beroende på omsättning och inrikting kan du i begränsad omfattning använda dig av Hobbyverksamhet. Du kan läsa mer på skatteverkets sida om hobbyverksamhet om vad som kan gälla för just dig och din verksamhet.
Även om du säljer för så pass lite att det kan räknas som Hobbyverksamhet så beror det även på ifal du säljer till företag, dessa vill ibland att man har F-skatt (dvs någon forma av företag.
Företag kan vara Enskild firma (du som privatperson), aktiebolag eller någon annan form. Det finns dock regler även där. Man måste vara minst 18 år för att bedriva verksamhet t ex.
Okej. Får läsa på lite om Enskild firma, har hört att det ska vara ganska smidigt annars.. Men vad är bäst, Enskild firma eller aktiebolag? Vad kostar dom att starta? Jag är 18 år så just det är inga problem..

En Enskild firma är likställigt med dig som privatperson. Ditt organisationsnummer och Fskatt är lika med ditt personnummer.
Allt du gör i din enskilda firma är likställigt med dig själv som privatperson så om det uppkommer skulder i firman är du som privatperson även ansvarig för dessa.
I ditt fall ser jag inte detta som ett problem då du knappast kommer att dra på dig skulder genom t ex inköp av astora lager med mera som du sedan kanske inte kan sälja vidare men ändå måste betala lagret.
Din verksmahet verkar ju mer vara att du utför ett arbete och sedan säljer det vidare och då bör du kunna vara säker där.
Gör du däremot arbete där det kan bli tal om ev. skadeståndskrav från din kund rekomenderar jag att du tecknar en småföretagar försäkring. Den har alla försäkringsbolag så det är bara att kontakta dem.
Kostnaden för en Enskild firma är bara uppläggningskostnaden för firman och den är väl på ca 1500 kr eller något liknande
Ett aktiebolag är en företagsform som skiljer dig helt från företaget och din person. Det är alltså bolaget i sig som står som ansvarig för skulder med mera och inte du som privatperson (om du inte utfört en brottslig handling förståss).
Det är samma kostnad som för en Enskild firma att lägga upp ett aktiebolag men du behöver ett aktiekapital (idag 100 000 kr men ett förslag på att det skall bli 50 000 kr finns). Dessa pengar får man tillbaka då man avslutar företaget givet att det finns tillräckligt kvar av aktiekapitalet i bolaget.
Aktiekapitalet kan användas direkt för inköp av inventarier med mera. Men det måste minst finnas kvar 50% i värden så du kan inte ta ut hela aktiekapitalet i lön för att på så sätt få tillbaka pengarna. Du kan däremot köpa saker till bolaget för aktiekapitalet men de skall då höra till din verksamhet typ datorer, kameror, programvaror etc.
Ett aktiebolag kräver även att du har en autkoriserad revisor. Kostnaden där brukar för ett litet enmansföretag ligga på ca 10-15 000 per år.
Vidare har du större möjligheter att disponera intäkter över tiden i ett aktiebolag även om Enskild firma numer även har några sådana möjligheter.
Jag skulle rekomendera dig att först starta som Enskild firma och om det går väldigt bra för dig kan du senare byta företagsform till ett AB. Då har du kanske även tjänat in till aktiekapitalet och behöver kanske inte ligga ute med dessa pengar.
Ah, då låter ju Enskild firma som alternativet just nu! När det bara ligger vid sidan av sådär.. Och skulle det, mot förmodag, gå väldigt bra får jag fundera över det senare! :)
Men det kan ju ändå vara bra att ha Enskild firma (F-skattesedel) om man ska få lite seriösare uppdrag och väljer dom mellan e nemd o utan F-skattesedel föredrar dom nog att ta en med. Och jag har ju inget att riskera direkt när jag har ett sånt företag med försäljning av produkter jag skapar, fotografi o hemsidor. Det vore ju en annan sak om jag öppnade en webbshop, t ex.
Tack för svaren! :)
Tänk även på bokföringen, momsinbetalningar till staten, bokslut och liknande. Är man inte så bra på sånt själv kan det vara bäst att ha företaget som hobbyfirma först annars är risken att det mesta av den lilla vinst man får i början går till att betala någon som kan sköta bokföring och liknande.
Du kan även använda ett företag som hanterar faktureringen. Finns ett flertal sådana.
Har själv använt frilandsfinans http://www.frilansfinans.se/t_index.php men det finns som sagt fler.
Hans