Pension?
Om allt gar enligt planerna sa ska jag starta upp mitt egna foretag om ca 3 ar har i England. Vad jag funderar pa ar hur det blir med pension? Far ju engelsk pension som jag sedan kan overfora till Sverige om jag bestammer mig for att flytta hem, men da den ar sa lag sa funderar jag pa om det skulle vara mojligt att ta ut svensk pension pa en gang? Har for mig att om jag jobbar utomlands sa kan jag fortfarande fa svensk pension av det, men vet inte hur det star till om man har ett eget foretag.
// Amanda
Jag kan väldigt lite om statlig pension och bortser från dem för egen del. Man vet aldrig vad som händer med dem i framtiden. De är också väldigt låga, speciellt i England.
I England så erbjuds det en mängd väldigt bra privata pensionsplaner. De flesta etablerade företag erbjuder bra sådana. Eftersom du ska starta eget företag så är dock mitt tips att använda dig av en SIPP. Jag rekommenderar Hargreaves Lansdowns SIPP. Det är en billig SIPP med väldigt många investeringsmöjligheter. De har också väldigt bra nyhetsbrev och service.
SIPP bidrag är avdragsgilla.
En annan sparmetod som absolut ska maxas ut i England innan man gör någonting annat med sina pengar är ISA. Du kan sätta in upp till £7200 om året i en ISA och investera antingen i money market, aktier eller fonder. All vinst på dessa investeringar är skattefria. Shoppa runt för att hitta den ISA som passar dig bäst.

Tack sa mycket Roarkish! Ska definitivt kolla upp det dar och diskutera med min mentor vad som skulle vara passande! :)
// Amanda