Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 5793 ggr
mosterbakar
0

starta konditori?

Någon som har erfarenhet av att starta konditori, bageri, kafé eller kanske restaurang?

Så småningom är det tänkt att jag ska öppna ett 50-tals diner inspirerat konditori här i Uppsala. Först ska jag gå konditorutbildning så jag är säker på att ha de tekniska kunskaperna. Den startar i höst och är två terminer lång så med lite tur kanske jag kan vara up and running nästa höst.

Men jag vet ingenting om företag eller att driva konditori. En del kanske jag kan snappa upp under utbildningen och en del kan kanske nyföretagarcentrum lära mig. Tanken är att jag ska gå en kurs i den ekonomiska biten också.

Vad ska jag tänka på med lokalen? Var hittar jag den?

Hur lockar jag bäst till mig kunder?

Hur övertalar jag banken?

vad som helst?

Alla tips, stora som små är varmt välkomna!

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.

Åsa S
0

Banken övertalar du genom att ha en tydlig och välarbetad affärsplan att visa upp där du även kan visa hur du uppskattar att din ekonomi kommer bli.

+Du måste ha en egen kapitalinsats som är tillräckligt stor alt. en lägenhet eller villa du kan låna på du får INTE 100% av kapitalet från banken.

Lokalen hittar du genom att ringa runt till fastighetsägarna och prata med dem som äger butikslokalerna där du tänkt starta. De kan ha tips om lediga lokaler som kan passa (ofta finns det dock begränsningar det kan ex,. vara bestämt at det bara får finnas 1-2 rörelser i huset som har med mat att göra för fastighetsägaren har bedömt att det inte finns behov av fler han vill ju helst inte att hans hyresgäster går i KK)

Stå utanför lokalerna som skulle kunna passa i flera timmar och räkna människor under olika timmar på dagen för att se hur kundströmningarna går + titta på människorna tror du att de som passerar är den målgrupp du vänder dig till? Om det är få människor som passerar el. om du bedömer att de som passerar nog inte är de som du riktar in dig på titta på andra lokaler.

+Ta reda på om det överhuvudtaget finns en efterfrågan på ett konditori/bageri/cafe/restaurang (fast är det restaurang så behöver du nog annan utbildning än konditor), det spelar ingen roll ifall DU tycker det är kul och jobbar järnet dygnet runt, finns det ingen efterfrågan kommer du gå i KK alt. leva på svältlön även om du skulle ha en bra produkt att sälja.

+Gå en rejäl utbildning i företagande inte en snabbkurs, ekonomin är viktig (och det handlar om mer än bokföring), gör du missar i ekonomin kan du få lida av det under lång tid i framtiden ex. om du missar något lagligt kan du ju bli åtalad + går du i KK kan du få dras med skulder och betalningsanmärkningar, vilket kan vara mycket besvärligt ifall man ska hyra lägenhet, skaffa jobb etc. under en lång tid av ditt liv.

mosterbakar
0

Tack. :)

Min blogg Moster Bakar med recept och bilder på det jag bakar hemma och på konditorilektionerna.