Export av vara??
Jag har fått en beställning via min webshop från Holland. Hade inte en tanke på att exportera när vi startade, så vet ingenting om hur det fungerar.
Hur överförs pengarna? Kan jag ge henne mitt vanliga Bg-nr eller måste jag ge henne hela konto-numret?
Hela kontonumret känns lite osäkert att lämna ut, eller?
Hon vill ju betala i euro, hur blir det när pengarna kommer in på kontot? Går det automatiskt in som kronor? Är det ngt som kostar mig att valutaändra?
Korkade frågor kanske, men jag vet verkligen ingenting om det här.
Är det några som helst övriga kostnader som tillkommer förutom frakten?

Jag tror du måste etablera någon form av internationell betalning. Ett BG nummer kan de nog inte använda utan att det för med sig en massa kostnader. Att lämna ut ditt kontonummer är nog inte heller någon bra idé.
Bästa sättet är att du får igång en internationelll betalning t ex via en kreditkortslösning där kunden anger sitt kreditkortsnummer och du sedan drar summan från detta. Det brukar vara standard lösningar som de flesta webshoppar har.
Tills dess är kanske en internationell bankinbetalning en lösning. De får då betala in pengarna hos sin bank som sedan för över pengarna till din bank.
Skaffa ett Paypal eller Paysonkonto, enkelt.
Eller så tar du reda på din banks IBAN och BIC nummer så kan din kund göra en överföring från sin bank till din
jag har paypal. Men hur för jag över pengarna från paypal-kontot till mitt företagskonto? Som jag skrev i tidigare tråd så är supporten på min webshop lika med noll, så jag får knappt ngn info alls.
Det får du gå in och läsa om.
Jag tordde det automatiskt gick in på det kort du registrerat, det har det gjort för mig i alla fall.

Det är även vissa regler med momshantering som skiljer sig mellan sverige och EU handel (som det rör sig om i ditt fall)
Man kan ju iallafall enkelt och smidigt föra över pengar från sitt konto i sin svenska bank till konto i amerikansk bank och det kostar inte många tior, däremot måste man både ha IBAN och Swift förutom kontonummer från mottagarkontot. Borde rimligen inte vara svårare inom EU, hör med din bank de borde kunna ge dig besked