Fakturera webshops-kunder
Jag har valt att inte ha fakturering som betalning i min webshop, eftersom jag har hört så mycket om fakturor som aldrig blir betalda osv.
Nu har jag fått en förfrågan från en kund, som önskar betala på en 14-dagars faktura, hur säkert är det med fakturering?
Beställningen är på ganska mycket pengar.
Hur kollar jag upp kunden på bästa sätt?
Jag kan rekommendera dig att kanske såsmåningom skaffa Klarna så behöver du inte oroa dig för att kunderna ej betalar.
Du får dina pengar och Klarna sköter resten.
Men just nu kan du först kolla upp personen på skattemyndigheten och fråga om personen har inkomst, personnumret krävs sen ringer du även kronofogdemyndigheten för att kolla om det finns några betalningsförelägganden på personen i fråga, har den det bör du inte godkänna faktura för skulle personen inte betala så har du väldigt svårt att få dina pengar.
#1: Bra tips som jag tror många kan ha nytta av.
#1 tack för tipsen =) Jag ska genast kolla upp Klarna, det skulle ju underlätta även för mig om jag kunde erbjuda kunderna fakturabetalning.
Och ska kolla upp personen i fråga under dagen.
Jag håller på för jobbets räkning att föra samtal med just Klarna om att de ska få sköta vår fakturering. Hittills har jag kommit fram till att om kunden betalar ca 20 spänn i faktureringsavgift, så kostar transaktionen ungefär som ett kortköp. Dock slipper vi stå för risken, och får köpesumman från Klarna oavsett om kunden pröjsar eller ej.
Så ja, det lutar kraftigt åt Klarna för vår del och jag kan varmt rekommendera att andra kollar upp dom.
Vänliga hälsningar
Cindy