Ekonomi
Håller på med ett ekonomi arbete i skolan.
någon som är bra på det? Marknadsföring?
Skulle vilja ha de här förklarat:
Aktivitetskampanj
Strategi
/Linnea

Aktivitetskampanj
Märligt ord att förklara. Det skulle kunna vara en mängd olika saker, till exempel någonting vi gör här på iFokus för att locka fler att delta i diskussionerna på de olika sajterna. I ditt fall gissar jag att ordet betyder en aktivitet som görs för att öka försäljningen av en vara eller en produkt, till exempel ett skidevenemang i Sälen under sportlovet för att öka försäljningen av nyponsoppa.
Strategi
Det sätt på vilket man går tillväga för att nå ett uppsatt mål. Om man till exempel har satt upp som mål att sälja 1000 radiostyrda bilar så handlar strategin om hur detta ska gå till; hur mycket pengar det får kosta, var man ska annonsera, hur annonserna ska se ut, med mera.
Kanske lite vägledning i alla fall?
Mvh // Staffan

Jo, det var väldigt bra förklarat! De värsta är att ja måste hitta en bok eller en sida som ja ska skriva av. Låter lite skumt att ja ska kopiera till skolaarbete, men det är ett måste enligt lärarna för att de ska finnas en källförteckning.
Jätte jobbigt, vet ju vad de betyder men hittar ingenstans där det finns.
Tack för svaret!
#2: Kan du inte skriva länken till det här inlägget på startaeget.ifokus.se? Det borde vara tillåtet att hitta informationen på nätet tycker jag.
Vänliga hälsningar
Niklas

Jo, ja tänkte prova det.
någon som vet vad kostnadskalkyl är?
Det är en uppskattning av vad något kommer att kosta. Om du exempelvis ska bygga om ett ett hus ingår arbetskostnad, materialkostnad och liknande. Den talar om vad något beräknas kosta och vilka delposter det består av.
Vänliga hälsningar
Niklas

Det här hör inte direkt till att starta eget, men har fått så bra svar så någon kanske vet.
Jag håller på med ett projektarbete där jag nu ska skriva ett häfte om det vi har gjort.
Men jag har fastnat på inledningen, vad ska man skriva där?
Hoppas att någon kan svara.
/Linnea
Berätta vad häftet handlar om och vad syftet är med det. Sammanfatta det som står i resten av häftet.
Vänliga hälsningar
Niklas

DokuMera har mallar som man kan använda sig av. De kan ev. kosta lite men du ar en förhandsgranskning på mallarna i pdf format som kan vara av värde för dig
http://www.dokumera.se/blanketter/kostnadskalkyl.html
Till vänster i menyn har du länkar till andra mallar som kan vara intressanta för dig.

Grekerna ligger bakom ordet "Strategi" men strategi som fenomen beskrevs först i boken "Art of War" - Krigskonst av Sun Zi, kinesisk strateg från 600 f.kr.
"Alla ser med vilken taktik jag vinner slaget, men ingen ser med vilken strategi jag vinner kriget" . Lite fritt tolkat.