bokföra delägarinbetalning?
Jag behöver lite skatte/deklarationshjälp.
Jag och en kompis startade förra året ett HB. Vi satte in en summa var i företaget men nu är frågan var ska detta föras in i bokslutet. Är det som låneskuld, övrig skuld eller något annat?
I SKV ink.deklaration 4 är det tämligen klart eftersom där finns en ruta för just delägarinbetalning.
Någon vänlig själ?
/martin
Det står under eget kapital på skuldsidan. det är ju företsget skuld till Er.
Glöm inte N3A blanketten.
Ett tips är att åtminstone ta hjälp med deklarationen nu detta året. HB är lite klurigt.
Var rädda om varandra

Ett tips som etgentligen är utanför din fråga men som ni ändå bör beakta.
Om ni startat en firma i hop se till att även sätta ihop ett aktieägaravtal er sinsemellan.
Detta avtal reglerar era ägarandelar, hur de kan säljas eller köpas och vem som då ev. har förtur.
Ett vanligt exempel är om t ex en av delägarna genomgår en skilsmässa så har ju den delägarens partner (fru, man) rätt till bodelningen vilket då även företaget kan ingå i.
Detta är kanske inget som den andre delägaren är intresserad av att få in som partner i bolaget om den personen egenligen inte kan tillföra något till bolagets tillväxt eller på annat sätt är nyttigt för bolaget.
Dessutom reglerar aktiägaravtalet vad som händer ifall ni två som delägare kommer på kant med varandra. Då vill man oftast ha reglerat vad den ena partnern kan göra med sin del av bolaget. T ex att du har förtur på att köpa upp den andre delägarens del av bolaget före andra etc.

Jag har en följdfråga som berör samma ämne, dvs HB och egna insättningar:
I vårt HB betalar delägarna in en viss summa varje månad som sas ska täcka nästa månad. Hur bokförs inbetalningarna i december? En del delägare lyckades betala in före årsskiftet, en del var försenade. Ska de som inte betalade i tid då stå som kundfordringar?