Bokat möte
Idag va jag på ams och jag fick ett möte bokat med han som har hand om allt kring starta eget. Nu när jag kom hem och såg vad jag fått ihop så känns de som att de inte kommer räcka någon starns. Vad är de jag bör ha med mig?
När man skriver affärsplan har jag läst att dom här punkterna ska vara med men hur mycket måste jag skriva om de? Hur många sidor är normalt en affärsplan?
företagsnamn o företagsform
personuppgifter
affärside o vision
företagets kunder
marknad o konkurrenter
avtal, tillstånd försäkringar
handlingsplan/tidsplan
marknadsstrategi/marknadsplan
Ekonomi (startkapital, resultatsbudget, likviditsbudget)
Skriv under med ort, datum och namn
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Vi jobbade på vår affärplan under ett år ca. Fast mest tid tog budgeten. Jag tror den totalt blev runt 20 sidor tillslut.
Det är ganska mycket info som ska med, men kanske lite olika hur ingående du behöver vara beroende på vem som ska läsa den? Vi var både i kontakt med Almi, AMS och banken så vår var ganska genomgående. Det är mycket info som ska undersökas, bara marknad och konkurrenter tog länge för oss att gå igenom.
Lycka till!
Sen vad som är tillräckligt för din situation är inte en fråga om sidantal utan om väsentlig information. Har du med all info man kan tänkas behöva för att grunda ett beslut så är det bra.
Det går i vågor lite hur omfattande en affärsplan ska vara i sidantal/omfattning, under en period behövde den inte vara mer än 3-5 sidor, ett par år senare var man uppe i 20 sidor sen finns de de som skriver mindre "böcker".
Om jag skulle investera vill jag inte behöva läsa en bok, jag är mer den korta koncisa som ser ett mellanting mellan 5-20 sidor som optimalt. Saknar jag något så ser jag till att få den informationen jag behöver för att göra ett beslut.
Det du inte ska göra är att fylla ut bara för sakens skull, det går helt bort!
Du skulle kunna komplettare i framtiden med en kundundersökning bland framtida kunder och se om intresse finns för dina tjänster/produkter.
SWOT-analys vore inte fel för där ser man överskådligt vad du har tänkt på och eventuellt har missat.
Lycka till!
/Fridaybrew

Grejen är att jag har provsålt mycket utav de jag vill sälja med framgång, jag vet att de kommer att funka men de är svårt att få ner allt kring på papper, som marknaden och konkurrenter och sånt.
De är skitsvårt, någon som kan ge tips?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/