Hundpensionat & omplacering
Hej!
Undrar om någon här har katt/hundpensionat eller annat djurpensionat för den delen. Omlaceringshem/jourhem? Skulle vilja ha lite tips och fakta om ALLT som har med ditt företag att göra! det är min dröm att ha ett pensionat för djur, och om man har en inkomst på det så kan man ju ha omplaceringshem iallafall i liten skala :) är ju 16 år nu så jag kan ju inte göra det på ett tag än och jag behöver ju kanske jobba lite först för att ha pengar till hus och möjlighet att starta upp ett företag. Så någon som har detta här? Eller kanske någon som vet något om detta, vet redan mkt om detta med att ha företag då mamma och pappa har berättat och förklarat. dem har eget.
tack på förhand ;)
Det är stor skillnad på hund/kattpensionat och på omplaceringshem. Det senare är en frivillig "tjänst" och knappast något du kan ta betalt för. De flesta katthem som finns idag drivs ideellt och de som jobbar där jobbar utan lön. Deras inkomst kommer från sponsring, fodervärdar osv.
De regler jag kan tänker på rak arm är jordbruksverkets lagar om djurhållning. Det är regler om det mesta, allt från hur stort utrymmet ska vara till värme, utfodring, renhållning osv. Det kräver ju en ganska stor byggnad och många bygger på sin egen gård.
Skulle tro att det är stor skillnad beroende på var du bor och att det är något lättare i storstäderna, där det är fler som bor, men kanske också fler som lämnar bort sina djur när de reser iväg.
Rent krasst tror jag det är svårt att få någon regelbunden inkomst, men det kanske är jag som är pessismistisk 
Men det är bra att du börjar läsa på redan nu! Tänk dock på att reglerna ständigt förändras, så håll dig uppdaterad!
Lycka till.
jo jag vet, klart att det är lättare att få mer pengar på sommaren och så, och kanske närmare ett större samhälle. tänkte mer på om någon av er har något av detta . är intresserad av alla, men vet ju inte vad det blir sen i framtiden

Kom ihåg utbildningskravet på dig som pensionatägare och att alla byggnader mm ska följa lagar och standarder… man blir inte fet av hundpensionat och det är hårt jobb för pengarna, promenader i ur och skur, sjuka djur, djur som inte äter, plocka bajs och städa bort urin varje dag, du får vara beredd på att bli biten, hantera hundar som inte alltid är trevliga och ägare som är ännu värre med trevliga hundar!
#3 jo det klart. är ju nårga år kvar men bra att vara förberedd! :)
Du kommer aldrig kunna tjäna pengar på enbart ett omplaceringshem. Däremot kommer det kosta massor! Har själv ett, eller rättare sagt det är en hobby. Jag tar en avgift för att ta emot djuren och jag tar en avgift när jag säljer djuren. Saken är den att det finns massor av djur som behöver hem, men det finns inte många människor som vill ha ett "begagnat" djur, och de som vill ha dem kan lika gärna vända sig till någon annan eftersom det inte är en unik idé. Och kollar man på ex blocket så finns det massor av bortskänkes djur.
Dem kostar i mat och strö. Och blir dem sjuka är det du som betalar veterinärräkningen. Sponsring är mycket svårt att få då idén som sagt inte är unik.. Genomsnittligen så går jag ett par 100-lappar minus varje månad..
Pensionat kan du tjäna på om du har tur. Ska du bedriva verksamhet med hundar måste du gå en viss utbildning. Vet ej om det gäller katt och smådjur också.
Det gäller att du har bra och billiga lokaler, bäst om du kan ha det hemma. Att det finns en marknad, alltså att du får kunder hela tiden och så lite konkurens som möjligt!
jo jag vet allt detta, klart att det är svårt..