Företagande iFokus

Företagande

Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 2491 ggr
jagM
0

Ge mig råd och tips

Jag har idag endast en webb butik som jag inte satsat så mycket pengar på och heller inte satsat på reklam.

Nu går ju inte en sådan webb butik så bra för att det ska kunna göra det kanske man måste satsa lite mer på att synas och ha ett stort lager med varor.

Är just nu i valet och kvalet och där behöver jag lite tips:

Ska jag satsa stort med en fysisk butik, dock ej i staden jag bor i för här går det inte då folk åker härifrån och handlar i grannstäderna eller ska jag satsa mer pengar på reklam och större lager i webb shopen?

Behovet av barnkläderna jag säljer finns men om jag inte syns så finns jag ju inte.

Tips och råd tas tacksamt emot

niekka
0

Marknadsföring är alltid bra, oavsett om du har en fysisk butik eller inte, jag skulle föreslå att satsa på riktad reklam via sociala medier (forum som familjeliv, sjalbarn, iFokus, Facebook osv) där din målgrupp (barnfamiljer) finns.

Alternativet till det är TV-reklam eller DR, som kostar en hel del.

(Även om Posten har en tjänst jag tror kallas Riktade Målgrupper som kan minska volymen DR och bibehålla utfallet).

Om du tror att en fysisk butik i staden skulle kunna gå runt och du har tid att lägga ned på det projektet tycker folk ofta att det är trevligt att KUNNA åka och känna/klämma på saker även om de sällan faktiskt GÖR det. Det känns helt enkelt seriösare om det finns en fysisk butik också (enligt en inte alltför gammal undersökning som jag inte hittar just nu, men säkert kan leta rätt på).

Så, mitt råd: Reklam. Om du har tid/möjlighet att satsa på en fysisk butik, gör det, men glöm inte att göra reklam både lokalt (för butiken) och riktat (för webben).

Lycka till!

jagM
0

Tack för svaret.

Hade inte tänkt att öppna fysisk butik i staden jag bor i då folk här är inte så mycket för att handla på hemmaplan utan de åker till grannstäderna istället.

Har tiden att lägga ner på en butik men är rädd för de stora kostnaderna detta skulle medföra.

Så är i valet och kvalet, ska jag satsa pengar på webb shopen med att köpa in mer lager och satsa på reklam så fler hittar mig eller ska jag satsa stora pengar på fysisk butik med risk för att den inte går runt.

Det är nu man skulle behöva en mentor och bolla idéer med Glad

www.netty.nu

niekka
0

Pröva kontakta ALMI i Norra Västmanand (för visst tillhör Fagersta dem?) för att bolla ideer. Det är vad de är till för.. Eller, ja, "Främja konkurrenskraften för små och nystartade lokala företag".

Personligen är jag lite lat av mig och har redan flera jobb så jag skulle inte öppna en butik, men hittar du läget och får ut reklam så kan det nog gå jättebra.

mvh

jagM
0

Tack igen Glad

Har försökt ringa ALMI idag men de hade stängt, ska prova igen.

Är ju bra att ha någon att prata med om för och nackdelar innan man tar ett beslut .

Fridaybrew
0

Google adwords kan du satsa en liten peng på. All marknadsföring är inte bra tycker jag. Reklam som är missriktad är bortkastade pengar och därmed sämre än uselt.

Reklam ska generera nya intäkter som täcker kostnaderna och generara nya vinster för att vara lyckad. Sen finns det olika varianter det finns branding och då är det klassiska exemplet Nike, Red Bull, Coca Cola, telia, ikea och sådana kampanjer ligger väldigt långt fram för att vara lyckade ska man vara stor på marknaden.

Google reklam tror jag är en bra, billigt och effektivt sätt att reda ut om reklam är vägen att gå samt om fortsatta kampanjer kan bli aktuella.

/Fridaybrew