Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1007 ggr
Staffan
0

Idé vs. genomförande?

Vilket tror/tycker ni är viktigast för att lyckas med ett företag; affärsidén eller genomförandet? Och hur ser förhållandet ut? Är det 50/50 eller 80/20 eller något annat?

Mvh // Staffan

Andreas
0

Tycker genomförandet är det klart viktigaste. Många har idéer och snackar mycket men det är få som tar steget att genomföra dem. Om man inte går i action så kvittar det ju egentligen hur bra idé man än har. Å andra sidan så kan man ha en rätt dålig idé eller kopiera någon annans idé om genomförande sedan är 100 procentigt och man går in för det ordentligt.

precis
0

hur bra/dålig idén är kan ha rätt liten betydelse, viktigare är hur marknaden/konkurrensen/timingen/marknadsföringen ser ut för tillfället. en kanonidé som inte ger resultat (trots oklanderligt genomförande) kan betyda att det kan ge resultat på annan ort.

Personer som har väldigt många bra idéer, och ingen verkstad kan betyda att dom ska ha det som huvudsakliga affärsidé, alltså sälja dessa affärsidéer till bolag/personer som genomför dom.

Staffan
0

Jag håller med er båda; idéerna är ingenting värda utan ett genomförande. En värdelös idé däremot går att göra något bra av om säljet och drivet finns där.

Finns det företag som bara arbetar med att sälja saker på provision?

// staffan

precis
0

Staffan, det finns massor av provisions-försäljare, de kallas mäklare, auktionshus osv… eller skrev du mycket fortare än du tänkte? :)

tips om ett par bröder som startat företag baserat på idéer: www.interesting.org

Staffan
0

Nej, jag tänkte faktiskt att jag skulle ta kontakt med ett par sådana. Själv är jag nämligen mer den typen som har många idéer… :)

// staffan

Anders H
0

jag har haft mycket ideer, testat det har ramlat in några 100' men det har inte KICKAT in ordentligt!

Skall det göra det måste man ha en bra ide, som ALLA vill ha eller många. Sattsa fullt ut…inga glassar dagar, 05.00-22.00 tills det är genomfört, sen räcker det med 07.00-20.00 i 2år, sen får man se, om det var skit eller tårta.

Det funkar inte med "elektriska hundkoppel".

Ja marknaden för de som inte förstår sig på hund uppfostran och gillar att plåga sina djur och känna sig stark finns där, men de flesta vill inte göra det och därför bilr det klassisk 80/20. Se till att träffa 80%, inte 20% som jag gjorde precis, även om du kan tjäna 100' och få ut produkten på sexmarknaden ;-), men det är fortfarande bara 20/80 ;-)

Ps…nä jag har inte testat att sälja hundkoppel!!!

Joro
0

Framförallt är det viktigt att du brinner för det du gör. Min erfarenhet är att nä du gör det gör enbart för att jaga pengar, då springer vi allt för ofta in i återvändsgränder som består av otillfredsställelse.

Självklart har idén och genomförandet en väldigt stor betydelse, men det grundläggande är syftet…

Lycka till!

John

Läs och lyssna till tips & råd, på www.jrutveckling.com

Staffan
0

Ja, det är en synpunkt som jag håller med dig om Joro, det är svårt att driva eget om det inte känns roligt på något sätt.

Synd bara att det alltid måste in pengar för att fungera i längden.

// staffan