Var ska jag börja..?
Jag funderar på att börja frilansa en del med text/foto, och då har jag fått för mig att man bör ha en inregistrerad firma för att underlätta fakturering och så vidare. Är det så, eller..? Och i så fall, hur börjar jag?
Det blir ingen huvudsysselsättning, utan bara något vid sidan om.
Starta Enskild firma och ansök om F-skattsedel så blir det lättare för företagen att anlita dig (om du inte har F-skattsedel drar sig vissa för att anlita dog eftersom det kan innebära att de blir skyldiga att betala dina sociala avgifter osv. om du inte sköter dina inbetalningar).
Det är enkelt och tar inte mer än en timme att registrera om du har klart för dig vad det är du ska göra och hur. Du kan registrera dig via nätet på Bolagsverkets hemsida.
Här finns massor med bra info om företagande:
http://www.affarsskolan.nu/se/netset/c4/web/P54.m4n
Lycka till Anne!
Tack, jättebra tips! :)

Va kul Anne, vi som idag redan har företag tycker att det är jättekul när andra vill försöka.
Precis som husmusen säger. det går enkelt att registrera en Enskild firma på bolagsverkets sida för företagsregistrering.
Att ha F-skattsedel är nödvändigt om du vill fakturera.
Det som är viktigt att tänka på är namnet på bolaget eller den enskilda firman. Bolagsverket är ganska stränga vad gäller namn så att de inte krockar med andra liknande namn. Ett tips är att kvalificera namnet. Dvs lägg på ett kvalificerat begrepp till själva namnet. T ex företagsnman i Sverige, eller företagsnman text och foto i södra Sverige eller något liknande. Då är bolagsverket inte lika kinkiga om ditt företagsnman har något liknande namn som något annat bolag eftersom det kvalificerade namnet kommer att räknas in i ditt bolagsnamn. När du sedan marknadsför dig behöver du bara använda det korta namnet. Hela kvalificerade namnet använder du på alla officiella saker som fakturor od.
Detta kan man spara mycket tid vid registreringen på eftersom man annars riskerar att få avslag på namnet och måste göra ett nytt namnförslag som kan ta en vecka eller två till beroende på hur mycket bolagsverket har att göra.
Tack, bra tips!
Är det FA-skatt man vill ansöka om? jag har ju inga planer på att säga upp mig från mitt nuvarande jobb, och vill gärna fortsätta vara löntagare, så att säga :)

Som Enskild firma är det FA skatt. Sker automatiskt när du registrerar din firma på bolagsverket.