Företagande iFokus

Företagande

Etikettallmänt
Läst 1948 ggr
MaMaMade
0

Starta eget/enskild firma?

Hej!

Kikar in här som hastigast för att ställa en fråga. (Håller mest till på några andra iFokus-sajter i vanliga fall.)

Min man blev arbetslös för några månader sedan o själv fick jag nobben på ett jobb som jag var lovad. Så nu står jag här o måste ha en inkomst men är ej berättigad till A-kassa o jobb finns det inte så gott om där jag bor.

Fick rådet av en insatt väninna att starta eget, Enskild firma, för sk hushållsnära tjänster. Vår kommun har precis kommit igång med LOV o så finns ju RUT för dem som vill ha tjänster utanför de som hemtjänsten tillhandahåller.

Idén är att min man tar de mer tekniska bitarna o jag de som har med hushåll att göra. Han är också den som klarar av pappersarbete, tyvärr är det ngt som jag inte fixar fullt ut.

Nu undrar jag om ngn här har erfarenhet av att starta upp just en hemservice-verksamhet. Vilken utb/erfarenhet har du i sådant fall? Dessutom undrar jag om ngn gått AF:s starta eget-kurs o om den gav ngt. Vad är bäst; att en av oss står som ägare el kan vi dela den biten? Förmodar att jag måste anställa min man om bara jag står som ägare. Kan det vara en fördel el en nackdel ekonomiskt?

Det känns jättenervöst men det verkar vara enda sättet för åtminstone mig att få en inkomst som det ser ut just nu. Många frågor o väldigt tacksam för svar!

Tofu
0

Kommunerna har för det mesta gratis hjälp för sånt här.De vet också vilket är bäst' i er situation.Ring upp kommunen där du bor och fråga efter Starta eget hjälpen.var inte rädd för att fråga.Behöver ju inte vara annat än just en fråga och sen tänker ni igenom vilket alternativ som skulle passa just er.Som kvinna tycker jag spontant att andra kvinnor bör tänka på sin egen trygghet och inte vara fastlänkade vid mannen i ekonomiska sammanhang.Tänkapå vad som händer tex vid en separation-dödsfall-sånt.Försäkringar är ett måste?

mariatingsund
0

Vill ni arbeta tillsammans på uppdrag, tycker jag det vore ju bättre ha handelsbolag, och inte arbetsgivare och anställd relation. Tycker också att man hör och lär sig mycket på en starta eget kurs men vet inte hur man kommer med i en grupp.

Men innan du sätter igång allt, tycker jag du borde göra en enkel undersökning i din närhet (eller där du kan tänka dig att era tjänster blir välkomnade och där ni kan ställa upp) med en liten enkät och höra vad folk tycker. Vissa områden kan vara bottennapp och andra områden rena högvinst. Sedan tar du alla positiva svar med en nypa salt, för jag kan också svara positivt på en sådan enkät, men i slutändan gör jag allt själv ändå. Räkna också med att bra sådana tjänster sprids med djungeltelegraf, dvs det kommer att ta kanske 2 år innan det blir någon lömsamhet i det.

Starta inte före ni har fått starta eget bidrag - om ni har möjlighet, gå på det, många goda råd, bokföringshjälp marknadsföringsidéer och liknande kommer man åt där. Tänk också på att det kanske blir svårare att söka jobb om ni har registrerat en firma, även om det går back i början.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

MaMaMade
0

Hej!

Har fått en kommunal "utvecklingscoach" som stöttar. Börjar med en webbaserad starta eget-kurs. Min man kommer att läsa den jämte mig men jag blir den som kommer att ha firman (enskild firma) då han är i funderationer på att starta eget inom en annan nisch inom samma bransch som entreprenör åt ett företag som vill expandera norrut.

Jag går fn även hos en jobbcoach genom AF så jag kan inte starta upp förrän min tid hos coachen är över. Vill gärna dra nytta av den feedback jag kan få där nämligen. Ska läsa kursen medan min "kommuncoach" är på semester. Sedan lägga upp en planering. Räknar med att ha allt klart lagom till jag skiljs från min AF-coach.

Ska stämma möte med vår kommuns ordförande som brinner för LOV för att kolla upp lite mer omkring det o för att "synas". Tacksam för min kontakt inom kommunen som pushar lite o drar lite här o där för att jag ska få kontakt med rätt personer.

Finns ett par företag inom samma bransch i kommunen men ett håller till i norra delen o tar hemtjänstuppdrag där. Det andra är skumt, har jag nyligen konstaterat, så det kommer förmodligen att gå i graven snart. Har fått ett deltidsvik inom pers. assistent-branschen som kanske kan utveckla sig till 1-2 dagar fast framöver om jag har tur. Håller tummarna för det, lagomt mkt o kan driva mitt eget övrig tid. Om inte kommer brukaren att ge mig goda referenser för hon är supernöjd med mig. Arbetstillfällen finns…ibland är det bra att bo i glesbygd med mest äldre o där de yngre flyttar ut.

Slutligen; tack som mkt för de goda råden!