Försäljning av hundmat
Jag har funderat på att börja som återförsäljare för ett hundfoder, samt även sälja lite naturmedel till hundar. Detta kommer att ske i mkt liten skala. Jag räknar med en förtjänst på ca 1000-1500/månad. Vad krävs för att öppna en sådan firma? Måste jag har F.-skattebevis eller räcker det med att jag tar upp inkomsterna på deklarationen?

Du måste minst starta en Enskild firma. Då tar du upp intäkter och kostnader i din vanliga deklaration.
Om du inte har en firma kan du inte fakturera med Moms och då ej heller dra av momskostnaderna.
Dessutom måste det då klassas som Hobbyverksamhet och det är jag tveksam till att detta kan gå under
Så en Enskild firma bör du starta
F-skattebevis behövs inte då?
Kaj fråga inledningsvis bör det väl ok som Hobbyverksamhet, just tills personen ser om detta är något han verkligen vill göra och till dess att gränsen för Hobbyverksamhet är nådd?
/Fridaybrew

F-skattbevis får du automatiskt då du ansäker om Enskild firma. F-skattebeviset behövs för att du skall kunna fakturera och ta ut Moms som du sedan skall redovisa in till skatteverket. F-skattebeviset är ett bevis på att du har rätt att bedriva någon form av firma.
#3 - jag tror att det finns regler om vad som man får hantera som hobbyverksamet. Vet inte säkert om just försäljning av hundfoder ingår i detta. Jag kan som sagt inte dessa regler så man bör nog kolla upp dem på skatteverkets sida vad som är tillåtet att ha inom ramen för Hobbyverksamhet. Det är alltså inte bara en max beloppsgräns som gäller där utan jag tror även det finns regler för inriktningen på vad man säljer spelar in
Ok tack för svaret Kaj =)
Rent generellt så är det alltid bra att ringa till skatteverket direkt med sina frågor. Visserligen tolkar olika kontor saker olika ibland är min erfarenhet, så min taktik gick ut på att ringa runt ställa frågor lära mig och sen ringa runt justera frågan och försöka få det svaret jag ville ha. Samtidigt som jag har namn och avdelning på samtliga som jag pratat med så man kan verifiera samtalet senare =)
Skatteverket är väldigt bra på att svara på frågor och väldigt tillmötesgående när man ringer dom.
/Fridaybrew