Företagande iFokus

Företagande

Etikett: allmänt
Läst 2270 ggr
Kaj
0

Att sälja - hur svårt är det?

Att sälja sina tjänster eller produkter kan vara jätte svårt. Det är en av de många utmaningarna man ställs inför när man väljer att starta eget. Själv tycker jag det är jätte svårt att ringa, ringa, ringa och få höra att nej inte nu, kan du höra av dig om xx veckor, det är inte intressant för oss.
Här gäller det att inte ge upp även om det kan vara jätte jobbigt. Kom ihåg att skall man sälja något så kan det ta 10, 20 eller till och med 50 samtal eller möten innan man får träff på någon som är intresserad. Att tro att man har världens bästa idé och att sedan någon skall nappa på första samtalet är inte sannolikt. Men om man håller ut så kommer man att bli belönad förr eller senare - tro mig. Bara man har en bra affärsidé som är säljbar förstäss.

Tro inte att Bill Gates hade det lätt i början. Microsoft låg mycket pyrt till till och börja med och sålde absolut ingenting efter hundratals möten. men de låg på och tillslut kom framgången. Detta gäller oss alla. Bara ligg i och kämpa för det ni tror på så kommer ni att få affärer till slut

Roger
0

En tanke!

Om man får ett ja efter 50-60 samtal som i sin tur resulterar i tex försäljning så innebär det i praktiken att man får betalt för varje samtal fastän man får ett nej!  Det innebär att man inte skall hänga läpp när man får ett nej tvärt om är det helt grymt man kommer ju hela tiden ett samtal närmare ett ja!!!!

Kaj
0

#1 helt korrekt. Det är bara att hänga i. Ett eller många nej innebär inte att man är fel ute eller har en dålig affärsidé. De som håller ut kommer att lyckas!!!!

Pia
0

Fast jag vill ändå ha en liten hustomte som säljer åt mig, så får jag "bara" vara kreativ och skapande men skippa säljar-biten (som jag avskyr…):) Det finns ju andra som tycker det är roligt att sälja in produkter/personer, då får de jättegärna göra det tycker jag. Medan jag ägnar mig åt det jag är bra på…:)

Roger
0

Det är ju klart känner man så skall man kanske undvika det men då måste man kaske anställa i stället och då kommer allting i ett annat läge jag menar då är det ju en till som skall ha lön!

Pia
0

De kan till att börja med få betalt i provision eller i varor:)

Anders H
0

Jag har jobbat som säljare i 10år nu,

Rullar runt ca 150Msek själv per år, funderar varje år om man inte skall starta eget på riktigt. Jag har en firma som rullar runt 2Msek per år, men det kan man knappast stå på.

Sälja, det är inte för alla, faktisk….jag har många gånger velat lägga av, men man måste leva oxo. Men hoppet om att klara sig på sin egna firma dör aldrig….eller väldigt långsamt.

Man tycker att om jag nu har tjänat alla dessa pengar åt andra, varför skulle jag inte kunna göra det åt mig själv. Ja hälften rätt, hälften fel….

Att sälja det är svårt…

Anders H
0
Staffan
0

#6 (Anders H)

Wow, 150 MSEK, det var inte småpotatis!
Då måste du ha ganska stora kunder gissar jag?

Mvh // Staffan

Anders H
0

mmm. jag gör väll ca 30 affärer per år, så det blir ju en och annan krona. Men, men …lika svårt att sälja för 5000:- som för 5Msek.

Det beror på motparten och hur behovet och plånboken ser ut.

Staffan
0

J*kla bra poäng Anders (ursäkta språket).

Mvh // Staffan

A-K
0

#6 (Anders H)

Om du nu är bra på att sälja, varför kan du inte hjälpa andra småföretagare, som inte tycker om att sälja, med deras försäljning på provisionsbasis via din egna firma?

Anders H
0

Ja, igentligen har jag inget problem med det. Men det måste finnas bra med pengar…jag har blivit för "fat and happy" på mitt vanliga arbete + att det suger kraft ur mig, dvs det kostar på att göra lite större affärer, man blir "utmattad" innan de är i hamn.

Så jag måste se en regäl potential, innan jag börjar anstränga mig. Eftersom jag redan har en liten firma själv som omsätter 2Msek som "hobby/dröm" så orkar man inte hålla på ytterligare åt andra om det inte finns riktigt med pengar och potential, dvs ca 50'-100' rent till mig / månaden. Finns det de då börjar jag lyssna ordentligt, annars kan jag utveckla mitt eget och sattsa på att tjäna de pengarna i mitt egetbolag, samt bygga det vidare.

Jag har gjort några punkt insattser till ett IT-Konsultbolag, de erbjuder mig fir prissättnign och rapporterar av den tid jag säljer, till andra bolag. De talar om vad de vill ha i timmen, sen säljer jag, de gör jobben och garantierna och jag får pengar insatta.

Men igentligen har jag nog fel profil på den sortens säljare som du efterfrågar. Det skall vara mer "Krängare", det är inte jag…jag säljer på att jag levererar det som vi har kommit överens om till rätt pris, rätt tid och rätt kvalite. Dvs rellations försäljning, som är typiskt för "tjänste-" och "system" försäljningar.

Krängare skall sälja produkter, de klarar inte "tjänste och system" för de lovar mer än de kan leverera och sen hinner sanningen/tiden ikapp dem och kunden är missnöjd och besviken.

Inget fel att vara krängare, jag känner många bra sådana, men de skall hålla på med det. Jag skall inte "kränga" jag är för ärligt och inte så "kompis , kompis". Ja det här skulle jag kunna hålla på och älta i evigheter.

I mitt team för att jag skall kunna sälja och leverera det jag lovar har jag följande personer som är dedicerade till mig och som rapporterar och gör det jag ber dem om.

1st Ekonomi Controller, 1st Offertskrivare, 2st Innesäljare, 2st Serviceansvariga, 1st orderläggare, 1st Projektledare.

De viktigaste personerna är Serviceansvariga som ser till att leverera det jag lovat att vi kan leverera till det priset som vi har kommit överens om.

Ja så var det med detta… ;-)

Men om du har något smaskigt, så får du gärna maila….jag behöver alltid fylla på med lite "cash" i mina projetkhål som jag håller på med ;-)

LenaR
0

Hm, jag känner till "krängar"-typen. Det är inte de som är de duktiga säljarna tycker jag. Om inte både säljare och köpare är nöjda är det inte en braaffär.

#3 Känner igen mig! Jag vill också ha en hustomte som hittar återförsäljare eller åker till marknader åt mig! Och som jag inte behöver anställa utan får provision. Det får ju vara någon som har blygsammare anspråk än Anders H…

En människa kan göra vad hon vill, men inte vilja vad hon vill.

Anders H
0

# 13, du har rätt. Jag är för gammal och "happy".

Man skall hitta någon som är 22-25år, tycker 5-15' extra är SUPER. Oftast är de "krängare" men om man vaskar kan man hitta en rellations säljare där ute. Inte lätt men inte omöjligt…

De flesta som jag känner och har passerat 30år, är duktiga på att sälja har tjänat tillräckligt och värderar inte "pengar" på det sättet, de är slutkörda/trötta, vill vila sig lite och bara dra ut i "stid" när det verkligen gäller. Även jag kan räknas in där….."lat" …ja kanske…men jag mäts enkelt…$$$$$….inga $$$$ inget jobb.

Det är så enkelt att syna en säljare….

Men jag skall användas till annat än att göra enkla och små affärer…..som min VD brukar säga ;-)

Ps. Men det var på de små affärerna jag lärde mig,  det första 5åren…det glömmer jag aldrig, kan man inte göra de små affärerna kan man inte göra de stora. Jag kan snabbare än kvickt hamna där igen! Ingen rast ingen ro, man får inte ställa upp i OS på gammla meriter, de skall vara från i år när du går vidare…fjolåret…det kan du aldrig leva på. Ett nytt år innehåller alltid nya rekord…kul va! ;-)

Eller som min VD sa det året vår största kund lade ner sin produktion på en produkt där vi var underleverantör….."du får hitta 20Msek på någon annan kund…det är ditt jobb!!!"…..oj, vad jag var glad och lugn den dagen när jag gick hem…jag visste att det var inga problem :-(

LenaR
0

#14 More money more problems? Har lite svårt att sätta mig in i att man kan vara orolig för pengar när man har pengar.

Men det var ingen dum idé du hade, att hitta någon som är ung och som vill tjäna lite extra! Värt att prova.

Joro
0

Svårt eller inte, problemet ligger oftast hos oss själv, även om vi ogärna vill medge det. Jag brukar tänka somså, om nu mina kunder otvivelaktigt skulle få det bättre på något sätt med hjälp av det jag säljer, finns det något som helst skäl för dem att inte köpa???

Så med det som utgångspunkt kan man ju fråga sig vad dom tror sig få när de lyssnat på mig?

Tips & Råd och kring försäljning och mycket mer finns på www.jrutveckling.com

//John

Anders H
0

Jag håller med John, utgå ifrån dig själv.

1. Är jag bättre än någon annan?

2. Billigare

3. Samma tjänst eller produkt fast mer intresserad av kunden?, men till samma pris. …funkar på 99%

4. Att göra samma fast "lite" billigare är oftas inte lockande för kunden, att göra samma fast, till lika pris eller dyrare och  bättre är lockande.

Detta är inte sant men det är min erfarenhet.

LenaR
0

Låter som goda råd, Joro & Anders H. Punkt 3 & 4 på Anders' lista tyckte jag var särskilt intressanta, att priset inte nödvändigtvis är avgörande, eller ens varan utan den personliga kontakten. Det var uppmuntrande att höra!