Skattesmäll
Vid en revision från SKV åkte vi på en smäll på ca 300.000 kr.
Min man jobbade i stormen Gudrun med sin tyska firma och någon Moms betalades därför inte.
SKV kom fram till att ALLA är skyldiga att betala Moms som jobbar på svensk mark.
Min man jobbade många år i Tyskland och därigenom blev han också i stormen genom hans tyska uppdragsgivare.
Vi har både redovisningskonsult och revisor. Vilket ansvar har dessa i detta fall. Borde inte dom upptäckt detta?
Dom tycker att vi borde frågat och tar inget ansvar.
Varför anlitar man då både redovisningskonsult och revisor. Dom fakturerar gladeligen men har inte tid att titta på alla fakturor.
Vore jättetacksam för något snabbt svar. Skatten ska betalas senast den 28/6.
MarionN

Man kan ju tycka att en redovisningskonsult skall uppmärksamma detta. Men om detta är ett beslut SKV tagit fram senare och det vid tiden för jobbet inte fanns någon klar regel för hur det skulle hanteras hade nog redovisningskonsulten lika lite information om hur SKV skulle komma att bedömma detta.
Vid osäkerhet borde man så här i efterhand kanske ha gått in till SKV och bett om att få ett förhandsbesked. Men det var kanske inte så enkelt att veta då.
Hej Kaj!
Tack för Ditt svar.
Den regeln har funnits i många år hos SKV. Inget nytt alltså. Man tycker att redovisningsbyrån borde ha dessa kunskaper.
Man har nu erbjudit oss ca 17.000 kr i kompensation. Vi skall slippa betala revisionskostnader och redovisningskostnader i 10 månader framåt.
Ifall vi inte är nöjda kan vi överklaga. Detta medför naturligtvis advokatkostnader mm. Man går alltså på att vi inte orka och inte ha råd att driva saken vidare.
Det kan nämnas att det tyska företaget som inte fakturerade oss Moms betalade den summan plus halva räntekostnaden. Så nu behöver vi bara själv betala 18.000 kr själv ifall vi tar redovisningsbyråns och revisorns anbud.
Kan detta vara rätt? jag blir så jättebesviken. Vi kan ju inte lita på denna redovisningsbyrån. I början hette det av en annan medearbetare "tyvärr har vi gjort fel, jag beklagar" men nu heter det att vi borde undersökt själv hur det ligger till. Vad har man då redovisningsbyrå till.
En upprörd MarionN
Har en redovisningsbyrå.
JAg kan tycka att redovisningsbyrån borde känt till det.Det står rätt tydligt i momshandledningen MEN
Det är ju er skyldighet som företagare att noga ta reda på vilka regler som gäller. Är man osäker på hur det fungerar kan man begära förhandsbesked av skatteverket.
Något som redovisningsbyrån skulle gjort om Ni kom till dem innan transaktionerna gjordes vore att säja att det har vi ingen kunskap om. Ni bör alita någon som kan detta. TYvärr kommer alltför många företagare när allt är gjort. och säjer DET hade jag ingen aning om. Men vadå. ta reda på det då.
Så gjorde vi isamband med att många utlänska näringsidkare kom hit. Vi tog kontakt med skattekontoret i mitt län.Bad dem om förslag på byråer som de ansåg besitta just den kompetensen.
Vi har aldrig ansett att vi besitter alla skatteområden. (HAr ingen avsikt att kunna allt heller. Vi har vår nisch och kunderna vet vilken)
Det kan inte ens skatteverket. Beträffande Moms så kan man få vända sig till olika personer om man vill diskutera. frivillig skattskyldighet lokal, VMB, trepartshandel, omvänd skattskyldighet etc.,
Ibland har jag känt att kunden o vi skall besitta alla kunskaper, men på skatteverket delas det upp på flera avdelningar, för de anse ämnet är så stort.
Sen finns det säkert byråer som gör sken av att de kan.
Jag anser att det är bättre att säkja. Att det är jag osäker på. Vi gör så att vi skriver upp fakta sen kontaktar vi skatteverket. KUnden sitter då med och kan komplettera med de uppgifter skatteverket behöver för att svara korrekt.
Ett litet råd är att försöka ta kontakt med en handläggare på skatteverket. Det är väl bra att skatteupplysningen finns. Men inte kan de svara alltid. Vid en hel del tillfällen har jag inte litat på democh ringt direkt till handläggare inom området, där de har haft kompetensen.
Var rädda om varandra
Hej!
Tyvärr vet jag idag också att jag borde vetat.
Men eftersom min man och jag är så okunniga har vi ju anlitat en redovisningskonsult. Jag i alla fall i min enfald trodde att därmed är allt klart. Dom kan eftersom jag lämnar mina papper där. Dom är ju proffs på det, trodde jag.
Det var aldrig tal om någonting eller ifrågasattes någonting.
men det är inget att gräma sig över. Det är bara att betala och nu har man lärt sig det också.
Det blir naturligtvis byte av redovisningsbyrå, tyvärr, eftersom jag trivdes mycket bra med dom annars. Men just nu känns det som om dom inte är något att hålla i handen när det blåser kallt. Då kastar dom ut mig i kylan och jag får klara mig bäst jag vill.
Jag kan inte lite på dom.
Hälsning
Hej igen
Jag förstår fullständigt att du vill byta.
Var sen noga med att förklara att du inte förstår och var sen inte rädd att ta kontakt med skatteverkets lokala kontor. TYvärr ger jag ju inte så mycket för telefon skatteupplysningen.
Tala om för redovisningsbyrån att du kan förstå om de inte kan det , men de kanske kan hänvisa till någon.
Var sen noga med att ta upp saker innan de sker. Hos oss kan det hända att de tar upp saker efter ett år och då kanske det inte är så mycket att göra.
Skattevärlden är inte att leka med och det uppstår ständigt nya regler.
Ha en riktigtr skön midsommar.
Var rädda om varandra