utforma påminnelsebrev och inkassokrav
Jag försöker formulera ett kravbrev men alla dessa tjänster kostar, jag tycker det inte borde göra det vid första utskicket. Hur räknar man ut dröjmålsränta? Hur många procent är det i år och är det i årsbasis? Kan ni ge mig ett konkret exempel (beräkning på t.ex. obetalt fakturabelopp på - ska vi säga - 764 Kr) Hur många dagar skriver man, från förfallodag till dagen då de ska ta emot påminnelsebrevet, eller datum då man skriver påminnelsebrevet eller dagen tills de har på sig att betala skulden? Och sedan vad blir räntekostnad per dag? Om det är 10 % per år då blir bara några öre/dag eller hur tusan funkar det? Hoppas att någon av er sitter vid datorn på dessa fina sommardagar så jag får svar, hade önskat mig vara duktigare på sådant.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag fick svar från annat håll, dröjmålsränta (8+2=10 %) gånger fakturabelopp gånger antal dagar delat med 365 dgr. Så det blir inte mer än 6,90 Kr för 764 Kr och 33 dagar, täcker inte ens portot på brevet. Kunden har två adresser så jag måste skicka till båda för jag vet inte var hon är. Hon är av värsta sorten, har ringt och ljugit direkt i mina öron, påstått att hon stod i banken o överförde pengarna just, bara jag skickar varan så hon får det i tid, sen försvann hon. När jag ringde första gången svarade hon och när jag presenterade mig hade hon lagt på luren. Sen dess lyckas jag inte ringa, aldrig svarar så jag förmodar att hon känner igen mitt telefonnummer. Jag har mejlat och hon har förstås inte brytt sig om det heller. Så jag hade hoppats på att åtminstone räntan kunde bli större. hon fick ju påminnelsebrev och snart är det dags för inkassokrav.
Har du kollat upp personen på kronofogden ifall h*n har skulder dit? Om så är fallet kan det vara svårt att få ut sina pengar om de inte börjat med indrivning vilket de inte gör (tror jag) om personen har försörjningsskyldighet för minderåriga barn.
Man ska alltid kolla upp mot kronofogden innan man skickar något innan man fått betalt (om man utformar sina egna fakturor)
Men varje gång du skickar en påminnelse kan du ta ut påminnelseavgift 50-150:- utöver räntan..Som sagt kolla fogden..Du kan oxå sälja fakturan till ett inkassobolag så sköter dom allt*L*
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Det retfulla är ju att kristallskulpturen hon "köpte" var av dyrare sort och jag förlorar ju det beloppet, förutom att jag la ner lite jobb också. Jag hatar sådana människor. Hon har ändrat adress också som jag såg efter att jag skickade påminnelsen förstås. Kan man hänga ut sådana människor?
Låter som om det är någon som har en del hos fogden och då är det inte värt att betala för indrivning via fogden.Om du däremot säljer fakturan för en summa till ett inkassobolag så förlorare du kanske 6-10% och sen driver dom in skulden..

Vet du ett bra sådant inkassobolag? Kostar det inte mer än 6-10 %?
Jag har creditlink och kan sälja enstaka fakturor dit dom har inget minimum*L*
ha de gött