Visitkort
Jag tänkte sätta ihop något visitkort till mig själv i Photoshop eller Illustrator, men jag har svårt att komma igång. Har du ett bra exempel eller en länk till någon hemsida med lite mallar?
Hälsningar
Robert

Ja där beställer jag mina visitkort, himla smidigt:) Inte som att göra själv, men…
Annars kan jag rekommendera www.thecard.org
Där kan man beställa visitkort i smidiga små block till bra priser. Suveränt tycker jag.
Köp visit korten, det kostar inte mycket. Jag tror du kan få dem för ca 1kr st. Jag köper dem från visitkort.se
jag gör av med 400st per/år.
PS. jag har inget med dem att göra men det är lika bra att
beställa 400 som 200, jag köpte 200 nyligen och ….ohhh jag spara säkert 80kr. Bättre köpt 400 igen och haft dem 2år!!!
Kolla in sidan alltgratis.com där får du 250 visitkort gratis (bara frakt 90kr) och dom är hyfsade. Fick mina idag och är nöjd
Jag är mycket nöjd med vistaprint - jag designar mina egna helt och hållet, och då är de visserligen inte gratis men fortfarande billiga.

Jag gjorde ett eget som här ovan i Photoshop, duger det?
Frugan hade fått i julklapp ett presentkort och jag kan använda det för mina visitkort.
Robert
Det var väl helt okej! :)
#7, Den mörka sorgkanten gör kortet lite dystert. Strunta i toningseffekten så får du ett visitkort med en seriösare framtoning.
Effekter ska man vara väldigt försiktig med eftersom det oftast, inte alltid, bara ser ut som en hemmapulare har lekt med "häftiga" effekter i sitt nya ritprogram.
Det ser ut som att den högra marginalen är mindre än den vänstra? Samma med marginalen uppe och nere även om det inte har samma betydelse (ibland ingen).
Fundera på om du vill att center ska vara i mitten av den öppna ytan eller, som nu, i centrum av hela kortet. Vill du ha centrum som nu kanske du ska flytta texten "Studion on…" lite högre upp.
Bara min åsikt, annars ser det bra ut.
Tom

Tom, tack för kommentaren - suger åt mig.
Hemmasnickeriet (min logga
) tänkte jag skulle ligga till grund för den webbsajt jag skulle sätta ihop.
Bra kommentar vad det gäller texten i mitten, den skulle nog göra sig bättre lite högre upp.
Design är något jag behöver öva på lite mer, och uppskattar verkligen feedback. …bara att snickra vidare med logga och allt.
Korten är iaf beställd.
Tack återigen för kommentarerna.
Robert
tjena, nu är jag lite sent ute för att kommentera härdå, men kan säga att generellt ska man skilja på pixelgrafik, foton o färgbilder osv, de ska man alltid använda Photoshop till. allt annat, text, logos, diagram - alltså vektorgrafik - ska man alltid använda Illustrator till. på så sätt får man 2400 dpi, skarpare o renare i tryck helt enkelt.
så undviker man mängder av möjliga fel man kan göra…
när det gäller logor o småtrycksaker som man behöver till det lilla företaget…
utseendemässigt så finns det inte längre några regler, eftersom det är så många som ständigt bryter mot dom. låt ditt eget tycke o smak avgöra. Eller lär av fibonacci :)

hehe, jag har inte beställt visitkort så att det ska räcka resten av livet. Illustrator, skriver du - hm, kanske ska öppna den, har en sådan i min dator som jag aldrig har använt (med licens och allt).
Robert
Obs, monterar du in en 72 dpi pixlig liten rgb-logga i Illustrator så får du inte 2400 dpi på den, utan den är alltjämt lågupplöst. och tryckerier brukar inte tycka om rgb inuti "bra program".
och om du använder något flashigt, exotiskt typsnitt i texten så konvertera all text till banor (vektorer), annars ger tryckeriet dig automatiskt courier överallt.
Känns som detta mer är mitt specialområde (mer än Foto alltså :) :)
Robert. Det är bra att du kan ta kritik, det är inte alla som kan. Men sticker man ut hakan så… =)
Det är skillnad på papperstrycksaker och webbsidor. Din logga skulle absolut kunna fungera på en webbsida.
Tom

Jag fick min visitkort idag, och dom blev hur coola som helst. Kanske att det blir än bättre om man kör lite vectorgrafik på dom.
Robert

Ooh, vad fina de ser ut Pia :)

Ja visst är de! Det enda som jag tänkte på är att magneternas bild är mörkare än visitkortens, svårare att läsa texten, kan ha att göra med materialet förmodar jag. Men de blev verkligen läckra, jättenöjd är jag:)
Jag beställde nya visitkort på nätet. Mycket smidigt. Hade mina nya kort i brevlådan på 36h. Kan å det varmaste rekommendera www.visitkort.biz . Provade några av gratis varianterna de erbjuder men det slutade med att jag beställde några mer exklusiva. Men för hobby användande funkar gratis versionerna också!
M.Petersson
det finns ju också www.vistaprint.se
Jag har inte köpt några visitkort där…men väl egenkomponerade flyttkort som verkligen blev både uppskattade och fina..
Lovisa
Hej!
Jag rekommenderar också Vistaprint, man kan välja gratis visitkort, som man bara batalar frakt för och dem är jätte fina. Sedan kan man även designa själv, som man betalar för, men som inte är alls dyra.
titta in på deras hemsida: www.vistaprint.se
Lycka till!
/Jenny
precis #11 fibonacci…fibonaccis talföljd…menar du eller…
#22 ja, exakt! för att förenkla det lite så kan man säga "3-delsregeln" (när det gäller t.ex. fotografering)
tänk dig ett rutnät som delar in bilden/pappret i 3 lodräta linjer o 3 vågräta, du får alltså 9 rutor.
Placera/komponera det viktiga (logotyp el. ditt namn) ungefär vid ett sånt här hörn/linje.
Den Store Fibonnacis exakta procenttal ligger inte riktigt vid, men ganska nära 33 o 66%.
(Det finns mycket roligt att läsa om man googlar lite)
Sen kan man också säga att smaken är som baken! så du kanske föredrar att ha allt centrerat. :)
jobba gärna med flera olika skisser/kompositioner/varianter i taget och fråga några om smakråd, så ska du se hur ofta fibonacci vinner :)

Mitt meddelande riktas till dig, Precis. Du verkar kunna illustrator, skulle du inte kunna vara så vänlig och ställa upp med ett telesamtal och ge lite instruktioner till mig så jag klarar lägga upp en bild med text i en rad som jag kan trycka? Bilden är enkel svart-vit, likaså texten, så det är inga krusiduller, bara att lägga bildserien i rad och få kanterna jämna utan grånyanser. Eller någon annan? Behöver till jobbet och kan tyvärr inte engelska, så hjälpprogrammet ger mig inte mycket.
Har pc.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
jag kom på en sak som kanske kan hjälpa, gör två olika fyrkanter, bildblock. lägg dom bredvid varann ungefärligt, markera båda två och leta i menyerna efter "align/justify" o lek lite med dom inställningarna…
Sen om du vill skära vektorerna av texten så ska du leta efter "Create Outline" (på min mac så finns det som snabbkommando "kringla, shift, bokstaven O")

tack! Jag behöver oxå komma igång med plottern, men säljarna sover och jag kan inte installera utan hjälp det heller, Jag känner mig SÅÅÅÅÅ dum ibland. Men åt andra sidan, för 10 år sen kunde jag ingenting och idag - har jag glömt det också .
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo