Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2769 ggr
mariatingsund
0

sjukpenningsgrundande inkomst

Vad räknas för egenföretagare? Resultatet av alla inkomster minus alla utgifter? Före skatt? Momsen räknas inte någonstans i det sammanhanget antar jag. Men typ: Har man resultat på ett visst belopp, är det det beloppet? Skäms, men jag vet icke.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

hfohrman
0
#1

SGI (sjukpenning grundande inkomst)  räknas ju efter den lön du haft från företaget.  Och lönen är ju inkomster-utgifter-egenavgifter.

Så har företaget ex inkomster på 500 000:- + Moms och utgifter på 100 000:- + Moms så är ju överskottet 400 000:-  Från denna summa drar man ju sedan 25% för egenavgiften. Så din "lön" för beräkning av SGI är då 300 000:-

En sak att tänka på. Om ditt företaget är under uppstart så kanske man inte har så hög "lön" första året. Men andra eller 3 året beräknar man sedan att ha en mycket bättre inkomst.

Då skall man kontakta FK och ansöka om att företaget hamnar i uppstarts fas. Då sätts SGI under denna period enligt vad man räknar med att tjäna om 2-3 år.

Detta kan ju vara guld värt om man blir sjuk. Eller om man tyvärr inte får så bra inkomst så företaget avveklas. Har man inte fått igenom detta om man lägegr ner företaget och börjar med a-kassa så kan det hända att sgi=0 (om företaget gått riktigt dåligt) så man inte får sjukpenning om man blir sjuk under a-kasseperioden.

abbis
0
#2

På småföretag räknas en medelinkomst ut på dom 3 sista åren .¨Så det kan bli vääääldigt lågt om du haft 1 dåligt år..i Uppstart om jag inte minns fel får man uppge några basbelopp ..hur många är jag osäker på..

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Karin
0
#3

Uppstartsfasen ger rätt att få beräkningen grundad på vad man skulle fått i lön som anställd med motsvarande arbete

mariatingsund
0
#4

Jag undrade speciellt om siffran beräknades på resultatet. Jag har nämligen investerat mycket pengar på en hel maskinpark av egna pengar, och detta följer mig varje år, dvs jag fick även förra året noll resultat pga dessa investeringar.  Jag har ju aldrig ens försökt att sjukskriva mig, men om det skulle hända en olycka och definitivt inte kunde arbeta, då vore jag illa ute.   Trots att jag sliter och får inkomst (nåja, bara som en konsthantverkare, inte som en rörmakare) .

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

abbis
0
#5

Det är ett lustigt fenomen att inkomsten när man driver enskilt är det du får över när allt är betalt..Jag tar ut ca 10-20 tusen i månaden pengar som betalar hyra telefon el etc.. .men det räknas inte som lön enligt försäkringskassan utan det är endast resultatet som räknas där…kan någon förklara detta för mig…

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

BENNYP
0
#6

För få sjukpennig är det bra om man kan gå på händer !

didis
0
#7

Tur att egenföretagare är så friska…

Har du möjlighet att teckna sjukavbrottsförsäkring? Jag har en som betalar företagets fasta kostnader och kan välja karenstid och giltighetstid (6mån eller 1 år).

Jag är livrädd för att bryta handlederna (är tandläkare), numer åker jag skidor bara i gröna backar (iförd handledsskydd) och dricker glühwein resten av tiden…

mariatingsund
0
#8

Om du frågar mig, så har jag ingen möjlighet till sjukavbrottsförsäkring. Jag gick till försäkringsbolag då jag startade eget, men de fick veta hela min sjukjournal och sa att de inte tänkte försäkra mig, eftersom jag var/är så sjuk. Nja, jag har lyckats jobba 12 timmar om dagen hittills, även lördagar-söndagar, så vet i attan vem man kan kalla för sjuk. Det är klart, hade jag jobb på industri med monotona rörelser, då hade jag nog varit mestadels sjukskriven.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

abbis
0
#9

Jag får inte teckna någon sjukavbrott eller sjukförsäkring ..inget annat heller för jag kom på detta för sent …är redan utsliten..så när jag BLIR sjuk så kommer jag få leva på luft

En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

hfohrman
0
#10

Detta med uppstartstiden är det många ideer om. Men då jag bedrivit process (och vunnit) mot f-kassan så kan jag reglerna ganska bra.

När man startar en Enskild firma så ansöker man om att företaget är i uppstartsfas. kan vara 1 år. Det kan vara 3 år. SGI sätts sedan till den "lön" som man räknar att förtaget skall dra in året efter uppstartsfasen tar slut. Man bör altså kunna ge en realiskisk budget för detta år som dom sedan kan bedömma.

Man bör vara medveten om att f-kassan läser allt som man skrivit. Ex dom omsättnings och vinst siffror man skriver på blanketten när man registerrar bolaget. Så det kan vara bra att hålla dessa siffror låga.  Annars kan dom anse att man bör ha förutsättningar att INTE vara i uppstartsfas.  

Hans

BENNYP
0
#11

Måste tilläggas jag tränat upp handlederna nu inför nästa sommar då JAG skall gå 10 meter på händer….

anrushan
0
#12

Fråga angående hur lång uppstartsfasen kan vara: Om den nu kan vara 1 år eller 3 år. Hur bedöms detta?

hfohrman
0
#13

Det är du som företagare som måste bedömma detta.  Men försök att vara realiskisk.

Om du räknar 3 år innan du snurrar  så bör du ju kunna visa budgetar för år 1,2 och 3. Där år 1 och 2 troligen är en hel del lägre än den blir år 3.

Hans

anrushan
0
#14

Tack för svar. Så här ligger det till. Jag registrerade företaget 2004 och byggde det långsamt fram till mars förra året då jag slutade mitt förra jobb varifrån jag fick avgångsvederlag. Sedan mars har jag jobbat med att etablera företaget på heltid och fokuserat på att bygga kontakter och förbereda så jag från och med i mars då avgångsvederlaget tar slut kan börja fakturera bra intäkter. Allt det har gått strålande och jag har ett antal större projekt på gång.

Problemet är att jag fick barn till årsskiftet, avgångsvederlag räknas inte som SGI-grundande inkomst och FK anser att jag inte har någon inkomst under året, godkänner inte mitt strategiska arbete som uppstart. Dessutom påstår de att det var för längesedan som jag startade företaget för att det överhuvudtaget ska räknas som uppstart. Fick F-skatt i mitten av oktober 2004, anmälde ny SGI till FK i början av oktober 2007.

Jag överklagar och överklagar, men FK står på sig…

hfohrman
0
#15

Jag är nog rädd att dom har rätt i.o.m att det gått så lång tid sedan uppstart.  Gråter

Det är ju alltid lätt att vara efterklok men mitt råd till alla som startar företag. Ta denna smäll med FK vid uppstarten. Man hamnar alltid i underläge om man kommer i efterhand.

Och även ni som har avgångsvederlag som ex 1 års lön kontant när ni slutar. Tro inte att detta avgångsvederlag ger er SGI. Om man inte samtidigt anmält sig som arbetslös och (är ombytessökande).  Då får man avslag från A-kassan till a-kasse inkomst men under denna tid kommer SGI inte att justeras.  Förvisso kan ju ett företag i detta fall ge lite problem men har man haft det länge utan större inkomster kan a-kassan räkna det som bisysla och då är det oftast OK.

Och  anrushan . Jag kan nog inte bistå med så mycket i just ditt fall då jag hade helt andra förutsättningar.

Man kan ju kostatera. Man borde vara regel och ekonomiprofessor för att kunna göra allt rätt när man vill starta företag.  Och anpassninen till den nya ekonomin med "avgångsvderelag" är ju noll.

Hans

anrushan
0
#16

Ja surt är det, och mycket pengar handlar det om, och jag är faktiskt disputerad i ekonomi, men inte hjälper det… Skrikandes

Får se hur det går i slutändan, lovar att rapportera.

mariatingsund
0
#17

Jag har inte hängt med åratal och aldrig sjukskrivit mig, men nu fick jag sommarinfluensa med feber och långvarig hosta, dvs 20 timmar av 24 hostar man, då är man inte mycket till människa för att driva företaget. Jag sjukanmälde mig, första gången på 10 yrkesverksamma år, och fick en chock när jag läste att de tog bort möjlighet till 1 eller 3 karensdagar, och får inte sjukpenning förrän efter 8 sjukdagar. Är inte egenföretagare värda något alls längre? Nu får jag avvakta vad de ska säga, för jag är över 55 och kan inte ändra till kortare karens (än vad om jag aldrig sjukanmälde mig)? Jag retar mig faktiskt rätt mycket på att man inte kan gå till sjukgymnast eller träning eller något som håller en egenföretagare fri från all stress jämfört med en anställd. Kan inte heller få sjukersättning för en hel vecka jämfört med en anställds 1 dag. Om ingen annat så är det väl skäl att avskräcka alla att starta själv.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo