Marknadsföring?
Jag har precis startat en fotofirma och jobbar för att marknadsföra mig.
Jag har skickat ut direktreklam, har hemsida, FB-sida och en blogg.
Men jag liksom fastnar mer i "hur ska jag göra" än "få det gjort"
Vad kan man göra mer och hur? Jag har inte råd att annonsera så där jättemycket…
Tacksam för alla tips!!!
Det gäller ju också att försöka få ut budskapet så folk hjälper till att sprida detta mun-till-mun vilket oftast är den billigaste och bästa reklamen man kan få.
Ett sätt kan vara att hjälpa ett företag så som ridskola eller kanske någon ridsportsbutik med bilder, antingen gratis eller med ett riktigt bra pris. Det gäller ju även att få dem riktigt nöjda så att de i sin tur vill rekomendera andra att använda sig av just dig.
Jag kan även rekomendera att skriva ut A4lappar som man kan sätta upp på anslagstavlor både i affärer och ute på stan. Alltid finns det någon som ser.
Ett till sätt som jag funderat på är att man sponsrar någon eller något, har inte riktigt funderat ut hur men vid sponsring får man ju synas mycket vilket alltid är bra.
Kom på en sak till, smygreklam! Tex. sätta lapp/klistermärken på din bil/cykel/moped, skriva på en tröja du ofta har eller kanske jackan. Då kan man ha hemsideadressen och kanske ordet fotograf eller liknande. Här på iFokus kan man ju skriva så det alltid syns längst ner i sina inlägg, fast det gäller ju att man har plusmedlemsskap men det når ju ut till alla som läser!
Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Om du har nischat in dig på hästar, kan du försöka skriva reportagetext, nyhetstext i facktidningar istf dyra annonser, men om du inte vill resa landet runt, kan du gå och ha regelbunden kontakt med ridskolor mm i din närhet, åka på tävlingar , gå med på nätverk, och egentligen borde kunna erbjuda någon personlig grej, t.ex. rama in fotot, eller trycka ut på canvas och sälja fotot som tavla eller något liknande, eller skriva hästens namn & meriter på fotot, sälja alltså ett koncept och inte bara foto. Det finns ju så jättemånga duktiga fotografer som kan göra under med dagens kamerateknik.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Om du har en hemsida, blogg och FB-sida så gäller det att sprida dem överallt som är relaterat till din verksamhet. Om du känner andra som arbetar med foto och de också har bloggar så kan du fråga om de kan skriva om ditt företag och vice versa. Sätt in gratisannonser på sidor som http://www.abc-annons.se/ och liknande, det kanske inte ger det bästa resultatet men om du får en kund så kan det vara värt. Annonsera på Google och Facebook om du kan för det är väldigt prisvärt.
Sprid ditt budskap med pressreleaser från MyNewsdesk, få gratis förfrågningar eller anordna tävlingar.
Mvh
Marcus