Företagande iFokus

Företagande

Etikettbokföring-och-redovisning
Läst 6050 ggr
mariatingsund
0

fick in dubbelt av misstag

En av mina kunder betalade fakturan två gånger, precis innan månadsslutet, som jag betalar tillbaka imorgon, och jag måste bokföra allt som händer på företagskontot, frågan är till vilket konto jag ska bokföra deras dubbelinsättning. Jag förstår att jag ska låta bli 3-kontona, försäljning och Moms ska inte blandas in eftersom det inte är mina pengar, men vilket konto får man använda? Så man kommer ihåg eventuellt om tio år också vad det var för något.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

mariatingsund
0

När jag ändå har frågat, kan jag lika gärna fråga, vilket konto bokför man skadeersättning som är utan Moms? Kan inte hitta rätt, det bör ju inte vara i 3-konton av samma skäl som frågan ovan gäller.

Torparmor
0

Du har säkert löst problemet vid det här laget. Men svaren kan väl vara bra för andra att ha ändå.

Jag skulle bokföra intäkten inkl Moms på 1999, som mitt OBS-konto heter ( kan oxå heta 2999). I mitt program finns möjlighet att skriva transaktionstext och det skriver jag alltid på OBS-kontot. När jag betalar tillbaka pengarna bokar jag bort samma summa.

Du kan använda ett 3900-konto som du har angett momssats 0% till och tilldelat en SRU-kod 7401, som gör att det hamnar på rad 42 i skattedeklarationen och momsfri intäkt i näringsbilagan.

Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Bettan1975
0

Jag skulle bokföra dubbelinbetalningen på konto 2890 när du fick in de extra pengarna.

alltså beloppet i debet på 1930(elr vad du använder) och kredit på 2890 eftersom du har en tillfällig skuld till kunden.

När du gör återbetalningen vänder du bara på kakan och tar debet konto 2890 och kredit 1930.

Kan ju också nämna att om man själv gör en dubbelinbet så använder man konto 1680 då man har en tillfällig fordran, det blir då 1680 debet och kredit 1930 och när man återfår pengarna vänder man på steken och tar debet konto 1930, kredit konto 1680.

Så gjorde iaf vi på den redovisningsbyrå där jag jobbade.

I övrigt kan jag bara tipsa er om att köpa böcker av blinfo.se, de är kanon och lätta att förstå om man vill hålla på med bokföring själv.

"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"

-Medarbetare i Singelföräldrar-

mariatingsund
0

Tusen tack för båda svaren.