Ni med eget företag!
Några frågor till Dig med eget företag:
Vilka svårigheter finns? Varför blev du egen företagare? Vad är roligt med att driva en egen verksamhet? Vad är mindre roligt?
Vad heter ditt företag?
Svar A Ganska många men det kan man ta hjälp av en revisor till!
Svar B Därför att jag kan inte räkna med en anställning i mitt yrke(krukmakare)
Svar C Friheten att styra sin egen tid…
Svar D ..Att alltid ha piskan på ryggen när det gäller pengar .Är det inte löner så är det skatt är det inte skatt så är det andra tunga utgifter och aldrig minsta minsta chans att få uppskov oavsett …Så bli aldrig sjuk
krukmakeri hemjord
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/
A Går inte att svara så generellt, varje företag, varje företagare och varje branch har sina svårigheter. För någon kan det vara att hitta kvalificerat folk att anställa, för någon annan att leveranser inte kommer i tid, för en tredje att man tycker att alla papper runt företagande är svåra osv osv. Det finns dock inga (nästan iallafall) som inte går att lösa om man omger sig med rätt folk.
B För att skapa och bygga upp något.
C Att se hur något utvecklas i en riktning och att vart efter kunna bocka för att uppsatta mål är nådda.
D Att man aldrig kan vara verkligt ledig och att så många personer är beroende av att jag gör rätt saker vid rätt tidpunkt och på rätt plats.
A. Man måste sätta sig in i en massa regler o sånt. Man kanske inte tjäner så mycket och man vet inte hur mycket och när som när man får lön. Att veta hur mycket man ska våga (säga up sig, ta tjäntledigt..)
B. Vill hålla på med mer praktiskt kreativt än det jobb jag har/hade, vill slippa pendla 10 mil varje dag o ha jobbet hemma istället, vill vara min egen chef,
C. Mycket är roligt. T.ex. att hitta på nytt, att fixa marknadsföringsmaterial, att träffa kunder, att få respons på det man gör, att testa klara sig själv, när nåt lyckas eller går bättre än man räknat med, när man får nya försäöljningsställen t.ex.
D. Mindre roligt är den ekonomiska osäkerheten. Både osälert för att man inte vet hur mcyekt man säljer x antal månader fram men också osäkert för att om man har sjuka barn en massa dagar då blir ju inget gjort. har man jobb så är det bara att "VAB-a" och få nästan sin vanliga inkomst. Vad om man själv skulle bli sjuk? Än vågar jag inte annat än att ha kvar ½-tidsjobb vid sdian om.
Backa Saltglaserat
Vilka svårigheter finns?
Alla ekonomiska och juridiska aspekter och rutiner som ovillkorligen måste skötas om man ska vara en seriös företagare.
Varför blev du egen företagare?
Friheten är anledning nr. 1. Att jag själv bestämmer över min tid och mitt arbetes innehåll. Sedan att få göra det jag vill, nästan i alla fall. Kanske låter slitet, men min egen utveckling.
Vad är roligt med att driva en egen verksamhet?
Det är utvecklande, utmanande och förhoppningsvis tjänar man i alla fall så småningom lite pengar. + friheten som sagt
Vad är mindre roligt?
Otryggt i förhållande till att ha en anställning, men vilken anställning är helt trygg idag? Det personliga ansvaret för företaget kan kännas överväldigande ibland. Något som verkligen kan vara mindre roligt är när kunder inte betalar som de ska.
1. Det beror framför allt på vilken bransch man är i.
2. För friheten att göra vad jag vill när jag vill och få mer tid med familjen.
3. Att se hur det utvecklas som man har tänkt sig och friheten att kunna styra sin tid.
4. Administration och annat som ligger utanför kärnverksamheten. Bokföring tycker jag numera är dötråkigt så jag har lämnat bort det till en jätteduktig redovisningskonsult som jag har känt i nästan 15 år.
5. Bokstavligt.
Vänliga hälsningar
Niklas

1. Svåraste är att inte blanda privatlivet med företagets, tycker jag. Svårt är också att så fort du har registrerat ett företag, kommer gamarna och vill att du ska betala för olika sorters marknadsföring, telekataloger, annonser i tidningar, internetmarknadsföring och alla andra som vill sälja något till dig. Man måste tänka noga för att lista ut vilka som är ens egna bästa försäljningskanaler och satsa bara på dem. Svårt är också att undvika åka på nit, eftersom det är fler och fler som har inrättat sig på att lura företagare. Betala aldrig för något som du inte har beställt.
2. Jag blev min egen för att det jag gör finns ingen anställning för. Jag vill inte packa stora kartonger och köra truck och signera glas i något glasbruk med den kunskapen som jag har inom glasets andra områden (kolla gärna min personliga sida)
3. Det är det bästa att man rår på sig själv, man kan inte skylla på andra, man hanterar sin arbetstid och gör sitt bästa. Det är ju tilfredsställande.
Mindre roligt är ju allt arbete som är runtomkring det huvudsakliga arbetsuppgifterna, sådana är t.ex att hantera en datakrasch, bara för att nämna en sådan sak.
Mitt företag heter Glas DeCo.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
#6: Jaa, du har helt rätt i att det är jobbigt och tidsödande att försöka avstyra telefonförsäljares försök! Jagönskar att det fanns ett Nix-register för företag.
Vänliga hälsningar
Niklas

Tror problemet med NIX register för företag har att göra med att om man lägger in sitt företagsnummer där kan i princip ingen ringa dig med affärsförslag överhuvudtaget utan att så att säga blivit inbjuden av dig att göra det.
Om någon har ett jobb som de skullke vilja att du genomför får de då egentligen inte ringa upp dig och fråga ifall du kan genomföra uppdraget eller sälja en produkt till dem.
Skulle säkert bli problematiskt juridiskt att bestämma vad en ev. försäljare eller inköpare får göra med nummer som skulle finnas i ett NIX register för företagare.
Omöjligt är det dock inte. Vet att man diskuterat detta fram och tillbaka men ännu inte kommit fram till någon bra lösning på problemet.
#8: Det vore ju enkelt att skriva reglerna så att de får ringa och köpa saker men inte sälja dem.
Vänliga hälsningar
Niklas

Fast om jag har ett företag som säljer saker t ex CD spelare eller varför inte t ex utbildningstjänster.
Om någon (tex en återförsäljare) har billiga CD spelare som de vill fråga om jag är intresserad av att köpa in från dem och sälja vidare - då blir det problem.
Samma gäller utbildningstjänster - någon kanske vill ringa upp mig och erbjuda en bra utbildningskonsult som jag skulle kunna använda i min verksamhet - det skulle då inte heller fungera.
Jag har t ex ett egen konsultfirma inom IT och ibland blir jag erbjuden jobb som jag inte kan leverera pga av resursbrist. Jag får dock ibland påringningar av andra konsultföretag som erbjuder sina konsulter till mig att sälja vidare när/om jag får ett erbjudande att leverera den typen av tjänster. Det skulle också bli problem eftersom jag då skulle vara tvungen att registrera undantag för ett antal företag men då även skulle kunna riskera att inte få ta del av en duktig konsult från någon som jag inte tidigare haft kontakt med. Detta skulle i sämsta fall för mig kunna innebära en förlorad affär
Men om människan kan sätta en person på månen borde det gå att hitta en lösning som är tillräckligt bra även för företagare. Skulle tro att det kommer och det skall bli intressant och se hur upplägget blir.
Jag tar gärna det. Mitt problem är inte att jag missar köpmöjligheter, utan att jag får för många ointressanta säljsamtal. I ditt fall behöver du ju inte registrera dig i registret och då får du det du vill ha. Jag har ingen möjlighet att slippa samtalen.
Vänliga hälsningar
Niklas

När jag läser detta, så står det klart: Jag har aldrig blivit erbjuden att köpa glas som jag kan arbeta på. Jag behövde leta och nästan tigga för att jag ska kunna bli kund hos en grossist, med förklaring att de bara vill sälja stora mängder, 30 vinglas är ingen affär för dem.
Jag har inte heller blivit erbjuden med saker som jag ville ha, reservdelar, maskiner, allting har varit en oändlig jakt.
Däremot har jag blivit erbjuden marknadsföring av alla dessa slag som jag inte ville ha. Dyra annonser, dyra mässor, dyr internetmarknadsföring och kan fortsätta.
Så för mig skulle räcka om de la förbud på att sälja marknadsföringstjänster. När vi ändå är här, är det någon som vet något om itsverige och globalit?

Jag puttar denna tråd med inlägg om just itsverige. Av något sjätte sinne så gick jag in på deras sida och sökte på mig själv glas deco. Jag har inte hittat mig i deras listning, men när jag slängde en blick på annonsörerna där, så såg jag mig med stor häpnad. Försökte ringa med en gång, men det var bara telefonsvarare självklart. 2008 december skickade de en faktura som jag bestred, och blev rentav polisanmälan, men de ger sig ju aldrig. Ska jag strunta i eller leva rädd för när den stora räkningen dumpar in i brevlådan? Typ efter 10 år? FÖR alla gångna 10 åren? När de ringde sa de att listning på deras sida var gratis, sen fick jag faktura med avtal och 3000 Kr om årets avgift. Som jag bestred förstås och sedan fick jag inget av dem, mer än att jag lyser bland deras annonsörer. Någon råd?

#3 Har också haft problem med itsverige men hade som tur var ett avtal på tre månader så jag sa upp det direkt sen. Om ditt avtal med dom gäller ett år kan dom inte komma efter tio år och kräva betalt för tio år, du måste godkänna för varje år.
Skynda långsamt så går det fortare.

Jag har inget avtal alls vad jag vet, men de kanske tror något annat, eftersom jag finns där representerad. Det är där kruxet ligger.

Men dom har ringt dig och du har gått med på att annonsera där? Hur länge isf? Var det för ett år? Det brukar vara det.

För flera år sen. Då skulle allt vara gratis. Inom en vecka fick jag trots allt en faktura som skulle kosta 6000 Kr per år plus Moms. Jag bestred fakturan omgående, letade dem på nätet, varken telefonnummer eller adressuppgifter eller personnamn fanns. Då har jag polisanmält det. Det gick ju aldrig nå någon, mail fick aldrig svar som var det enda som stod som kontaktuppgift. Efter polisanmälan ringde han och sa att självklart är det inte bindande och de stryker mig, men jag har ju inte samtalet inspelat. Och nu finns en annons ute med mig på deras sida (hur länge den har varit där vet jag inte). Försökte ringa (nu har de tel.nr.) men återigen inga svar.

Jag tror att du kan strunta i det då, du har antagligen gått med på att annonsera där i ett år, när året gått måste du godkänna för att det ska bli ett år till. Kanske låter de annonsen vara kvar för att det ska se ut som att det är många som vill annonsera där. Det kanske börjar gå neråt för dom.

Jag hoppas verkligen det. Polisen måste ha anmälan kvar även efter 10 år, om de skulle kräva mig på något, kan jag hänvisa till det.