Ingen skatt?
Man betalar ingen skatt på egna uttag i en Enskild firma?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

Du betalar skatt på varenda öre du tjänar i företaget, det belopp som finns kvar kan du göra vad du vill med, (egna uttag eller företagssparkonto)
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Jag tycker jag läser olika överallt, som i boken "Enskild firma" som jag har. "Skattemässigt har dina uttag av kontander inte något direkt samband med din skattepliktiga inkomst" De låter ju som att man inte skattar på egna uttag. Lika starta eget kursen jag gick, på honom lät de inte som att man skattade på sina egna uttag. Kanske självklart för annars hade man väll plockat ut allt och inte skattat ett skit
om ni missförstår mig rätt.
Men nu har jag fått ett konkret svar, tack!
Sandra

Beskattningen kommer när du fyller i din inkomstdeklaration.
En liten sak att göra kan vara att skaffa en utbetalningsspärr på skattekontot och i samband med momsinbetalningen varje månad även betala in nettointäkten delat med två. På det viset blir inte ev skattesmäll så stor.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-

Jag tror missförståndet kommer pga att ett företag som har anställda, skattar för deras lön. När du är din egen, skattar du inte för "lönen" (uttaget) utan enligt ditt resultat. Det kan vara per månad eller per år. Om du inte betalar preliminär skatt och tar ut pengar varje månad utan hänsyn till resultatet då kan du få en restskatt som är övermäktig dig, därför håller jag med föregående, ta ut bara hälften av ditt resultat varje månad, då har du för skatten och eventuellt buffert för oförutsedda utgifter.

En sak som han på starta eget kursen sa va att man skulle sätta in starta eget bidraget i företaget. Har han rätt i de? Menar han då att jag ska ta ut de i "lön" då? För han sa att de va viktigt att man gjorde de ifall de inte skulle gå bra för tar man inte ut "lön" får man ingen vidare akassa..
Sandra

Han menade nog att du ska investera i företaget, dvs köpa lager, fixa visitkort, betala räkningar mm det är en lättnad vid start för du behöver din tid att skaffa kontakter och fixa saker mm. Jag tror du har totalt missuppfattat det hela med lön o diverse. Startar du egen firma då kommer du inte ha lön överhuvudtaget utan du räknar ihop alla dina intäkter och räknar av alla dina kostnader och resten betalar du Moms och skatt o det lilla du har kvar kan man säga blir din inkomst.
Har du inget kvar efter du räknar av dina utgifter från dina intäkter, då självklart har du ingen sjukpenninggrundande inkomst eller a-kassagrundande inkomst. Det är därför företag ska ha positivt resultat.
Det är inte fel att gå back de första åren om du har större investeringar, men du ska ha goda chanser att vända på det. Annars är det ingen mening att starta eget ju.