Bokföring. Hur och vilket program?
Hej!
Jag ska snart starta min webshop. Nu har jag lite frågor om bokföringen.
Måste jag bokföra varje kunds köp, eller kan jag bokföra alla köp som sker under 1 dag som en klump summa? (25% Moms på allt)
Jag skriver ju ut kvitto via e-butiken som jag skickar med, känns därför onödigt att behöva fylla i all uppgifter för varje kund i bokföringsprogrammet också.
SÅ slutligen: Vilket bokförings programm ska man använda sig av? (kommer ha väldigt låg omsättning, kanske säljer för 10000 kr första året och sedan runt 40000kr per år som mest) Så jag vill ju inte lägga så stora summor på bokföringsprogramm…
Behöver man verkligen alla dessa konton osv?
Men samtidigt vill jag inte stå där med skägget i brevlådan om företaget skulle växa sig större…
Du kan bokföra en dags försäljning i ett verifikat, bara du har tydliga underlag som visar att verifikatet verkligen innehåller all försäljning från den dagen. Normalt när man bokför så lägger man in fakturorna i en kundjournal och sedan bokförs totalsumman av dagens fakturor och son verifikat har man då journalen som visar att "här är bokfört faktura 109-117". Jag ska då som revisor kunna gå till nästa journal och se att den börjar med 118 och att journalen innan slutar med 108. Kan du alltså skapa denna form av kontroll så är det inget problem att bokföra "allt i ett".
Är du helt säker på att du ska bokföra själv? Ska du det så finns det gratisprogram att ladda ner som du klarar dig med men rekommenderar dig att fundera igen på om det är rätt beslut att själv göra detta. Räkna så här:
Du bokför själv under året och det tar dig en timme i veckan, dvs 52 timmar om året. Hur mycket mer kunde du sålt i din butik om du istället lagt ner den tiden på att söka nya produkter, förbättra butiken, göra reklam osv. Det är ju omöjligt för mig att gissa belopp men säg att du skulle tjänat 5000 mer på ett år. Alltså kostar bokföringen dig 5000 kr i missade intäkter.
Sedan kommer årsslutet och det är dags för bokslut och deklaration. Jag vet att små enskilda firmor inte behöver göra bokslut men sanningen är faktiskt inte riktigt så. Alla företag gör bokslut, skillnaden är att de som väljer att inte bokslut istället gör det i deklarationen till skillnad från andra företag som gör bokslutet i bokföringen. Här har du återigen ett val att göra, ska du göra detta själv eller få hjälp. Min erfarenhet säger att om du väljer att göra det själv så sparar du ungefär 3000 i arvode till redovisningsbyrån men förlorar minst lika mycket i missade avdrag och avsättningar som du inte känner till möjligheterna för.
Har sedan samma byrå skött redovisningen under året så hade arvodet för deklarationen blivit lägre eftersom det är byrån själv som skött papprerna under året. Det som tar dig en timme i veckan tar inte en redovisningsbyrå mer än 1 timme i månaden så där kan kostnaden bli 4000 på ett år. Summan skulle alltså bli ungefär detsamma rent ekonomiskt om du bokför själv eller väljer att lämna bort det.

Karin, vilket otroligt bra och informativt inlägg, två tummar upp!
Tack!! Var själv osäker på om det blev för långt och rörigt för att det skulle bli begripligt.

Jättebra inlägg Karin. Vet att många frågar efter just detta
Tackar för informationen!
Fick dock ännu mer att fundera över 
Kom fram till att jag kommer att bokföra själv, både för att jag tror att jag eknomiskt tjänar någon tusenlapp och för att jag vill lära mig hurdet går till innan jag sedan, om företaget växer, lämnar bort det.
Har hittat www.unicell.se där jag laddade ner en demo, detta prgramm verkar vara väldigt enkelt för en nybörjar som mig!
Är det någon här som har något possitivt/negativt att säga om det prgrammet?
MVH
Stefan
Kan du inte alls bokföra är inte Unicell något för dig. Jag vet att det marknadsförs som ett program där du inte behöver kunna debet och kredit men bokföring är mycket mer än så. Kan man inte bokföra alls så är det overkill att börja med leverantörsjournaler och fakturajournaler med automatiska kopplingar till bokföringen, då ska det vara så enkelt som möjligt bara verifikat efter verifikat. Här finns ett mycket enkelt program som är helt gratis. Som vanligt får man vad man betalar för men det är fullt funktionellt, jag har hjälp en klient igång med egen bokföring i det programmet.
Du får ursäkta Karin, men Du kan inte ha mer fel ifråga om att ett renodlat bokföringsprogram skulle vara enklare än ett som även inehåller fakturering, kunder, artiklar och leverantörer. Rent nonsens och det borde Du veta.
Fullständigt självklart är detta för den som sett vår video: http://www.unicell.se/videodemo.html
Karin, titta på videon och kom tillbaka och förklara hur Du kan försöka förmå någon som inte är så duktig på bokföring att istället välja ett program där Du måste vara expert på bokföring.
Hej har ni problem att hitta rätt program använd denn fantastiska tjänst, bokföringsprogram
Hej har ni problem att hitta rätt program använd denn fantastiska tjänst, bokföringsprogram

Väldigt bra tråd, så jag tänkte ta och ställa några frågor eftersom de är på rätt spår. Jag har kommit fram till att jag ska lämna bort min bokföring när jag drar igång, känns som de kommer ta för mycket tid.
Jag kommer tillverka och sälja och räknar inte med en omsättning på mer än 20 000 kr i månaden. Hur ofta borde jag lämna in den? Vad ska jag göra själv och vad är de jag lämnar in?
Kollade runt på bokföringsprogram och fastnade lite för bla start. Men ska jag skaffa bokförings program om jag vill lämna in allt?
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/

hm, den kom inte på första sidan så *putt*
Sandra
Besök gärna http://vitaunika.com/
Hejsan! Skickar mina kunder till följande superbra sidor då det är dags att köpa nya program.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!