Aktieägaravtal
Jag får ibland frågan om det är viktigt att skriva ett aktieägaravtal eller kompanjonavtal ifall man startar ett företag där det ingår flera delägare.
Mitt svar är ja. Det är faktiskt rätt viktigt och ganska enkelt att sätta ihop. Detta gäller även om man startar med kompisar som man känner eller till och med om man startar med släkten sambo, närstående släktingar.
Ett aktieägaravtal reglerar hur ägandet i bolaget kan hanteras i olika situationer. Det kan t ex reglera vad som sker ifall en av delägarna vill sälja hela eller delar av sitt innehav. Aktieägaravtalet reglerar då ifall någon av de andra redan befintliga ägarna skall erbjudas att köpa aktierna först. Det kan även reglera att aktierna inte får säljas till utomstående utan att full majoritet stödjer detta. Det kan vara bra ifall man vill försäkra sig om att endast få in delägare som man verkligen vill ha och jobba med.
Andra saker kan vara att reglera hur aktier hos en viss person kan disponeras av make/sambo t ex vid ett dödsfall, skillsmässa mm.
Aktieägaravtalet reglerar även hur aktierna skall värderas så att det inte kan bli några frågetecken runt detta även om bolaget utvecklats väl och värdet på aktierna överstiger det nominella värdet.
kort och gott. Ett aktieägaravtal kan reglera alla de frågor som kan komma upp runt ägandet i bolaget. Att sätta ihop ett sådan är lätt. Det finns en massa exempel på webben men bäst är kanske att låta en advokatfirma göra detta. Det brukar sällan kosta mer än någon tusenlapp och är väl värda pengar för att undvika konflikter och bråk framöver.

har du något exempel på ett sådan som du kan lägga ut här?

Exempel på vad?

Sorry Pelle, var inne på ett annat inlägg. Så kalrt menade du ett ex på ett aktieägaravtal.
Skall leta lite i garderoben.

Jag håller med Kaj, det är så mycket enklare att upprätta ett avtal mellan aktieägarna innan eventuella problem (eller möjligheter …) uppstår.
De flesta av dessa frågor kan ju regleras i bolagsordningen. Jag tycker att det är viktigt att även småföretag gör skillnad på aktieägandet och arbetet i företaget.
Att aktiernas värde kan överstiga det nominella är väl ganska självklart, åtminstone skulle inte jag satsa pengar i ett AB såvida jag inte trodde att bolaget skulle gå med vinst över tid.
Hur man gör en värdering av aktierna finns klara regler för, problemet är väl isåfall att sätta ett belopp på ett goodwillvärde, men hur skulle man iförväg kunna avtala om hur stort det beloppet ska vara?
Läs mer om aktieägaravtal här: alltomavtal.se
och ladda ner avtalsmall för aktieägaravtal här: juridiskamallar.se
Mycket viktig att man reglerar och skriver ett tydligt avtal mellan alla aktieägare för att inte riskera att de blir konflikter eller liknande om man i framten råkar ut för något negativt eller skall förändra ägarförhållande och dylikt.
Hittade lite bra tios kring detta på denna webbplats:
aktieägaravtal på Standardbolag.se (http://www.standardbolag.se/produkter/bolagsarenden/aktieagaravtal/)