Har ni läst Skyttes artikel i SvD?
http://www.svd.se/dynamiskt/ledare/did_11599058.asp
Är det verkligen så illa!? Jag kanske inte ska köra igång min verksamhet i alla fall …
/Jossan

Jag hade läst den och skrattade gott.
"I vardagspropagandan utmålar de oss som skatteskojare och fifflare. Men när godsägaren förbereder sig för att hålla sitt stora tal till nationen, då bestämmer han sig för att anlägga en annan ton. Då skall han göra sig nådig och len i rösten."
Tyvärr har Skytte en poäng i det han skriver. Vi får hoppas på ett mer företagarvänligt klimat efter valeti höst… :)
// staffan

Den enda gruppen i samhället som bara har skyldigheter, men saknar rättigheter ur ett skatteperspektiv är ju småföretagare.

Bra artikel! Men tror ni inte att lille Göran egentligen är alldeles missförstådd…:)

Ja verkligen dråpligt.
Om han verkligen värnade om småföretagarana borde ha se till att paragraf 12 regeln tas bort som gör det nästan omöjligt för en småföretagare eller entreprenör att kapitalisera sitt bolag eftersom riskerna med en påföljande skatteskuld som man inte rår över kan drabba en framöver. Denna regel går i stort sett ut på att om jag hittar en köpare till mitt företag som är beredd att satsa mycket pengar in och betalar med egna aktier från sitt bolag så kommer jag att skattas för vad dessa aktier är värda idag. Men oftast innebär sådana affärer att jag inte kan sälja dessa aktier på ett antal år. Detta för att den nya köparen vill förvissa sig om att min kompetens stannar i det nya bolaget en tid för att säkra framtida frmagångar. Nåväl. tänk då om börsen rasar och värdet på de aktier jag fick i det nya bolaget sjunker rejält (vilket ju händer emellanåt) så kommer jag ändå att få skatta för värdet då mitt avtal ingicks. Det var detta som gjorde att väldigt många personer under Interneteran hamnade i personliga konkurser. De kanske fick 10 miljoner för sina företag (värdet då de sålde) men inte fick sälja dessa aktier förrän 5 år senare. På grund av IT kraschen var aktierna kanske bara värda 10 000 kronor efter 5 år men de var tvunga att betala skatt på 10 miljoner dvs ung 3 miljoner kronor. Då på ett värde av 10 000 de nu hade i pluskan.
Dessutom så tycker Göran Persson att det bara är bra att satsa på storföretag. När dessa företag sa upp flera hundra tusen personer i början av 2000 och arbetslösheten steg så har sossarna bara "väntat på att högkonjunkturen" skall komma tillbaka. Deras resonemang har hela tiden varit att då kommer jobben tillbaka i dessa företag. Vad de missat är att det gjordes stora rationaliseringar i företagen som gör att även om deras omsättning börjar stiga i högkonjunktutren kommer de aldrig att behöva anställa lika många personer igen för att klara uppgången.
Här borde alltså sossarna insett att det måste skapas nya jobb och inte förvänta sig att redan befintliga storföretag skulle börja anställa. Nya jobb skapas i småföretag som med bra regler, uppbakcning från staten kan driva sina företag framgångsrikt.
Sverige behöver nya Ericsson, Astra, ASSEA etc och dessa måste ju startas som småföretag från början för att sedan växa.