Synd att jag inte kan bokföring så jag kan inte hjälpa dig. Har en redovisningsfirma som sköter allt min bokföring. Hoppas någon annan kan ge dig hjälp
Ja,. Vad jag förstått så ska kontona tömmas till 2650 i samband med årsavslut, då jag redovisar momsen 1ggr per år.
Stämmer det tro? nån som vet?
Vad händer med konto 2650 sen?

det som ligger på kto 2650, det får du betala till skatteverket.
Det försvinner inte på annat sätt.
Du "tömmer" inte kontona 2641 och 2611(2621,2631) utan för över till 1650 (om du sluööe få tbx moms) resp 2650 sen när du momsdeklarerar kring den 12-e då förs över deaa till skattekontot där - om du har handlat för mycket - antingen får tbx, men vanligtvis du får betala och helst i samband med momsdeklarationen.
En Enskild firma med årsvis redovisning av Moms ska boka om 2650 mot 2012 vid årsavslutet.
I de fallen har man nämligen momsen med som en del av den preliminära skatten som man bokat på 2012 och skulden ska därför minska det uttag man gjort för att betala sin privata skatt.
Om man bokar om mot avräkningskonto 2650 för ett års Moms så är detta det riktiga sättet. När slutskattsedel kommer ska momsen betalas eller återfås beror på om man har stora investeringar bör man inte använda 1 års Moms för då får man vänta 1 år för att få tillbaka den ingående momsen.
För Konsultverksamhet räcker det med ett års Moms men man bör betala löpande F-skatt varje måndad som ska täcka momsskulden. Löpande f-skatt 2012, och ingående Moms 2611 respektive 2611 skall bokas mom momsavräkning vid årets slut 2650/1650 /momsskuld resp momsfordran