Företagande iFokus

Företagande

Etikettfinansiering-och-bidrag
Läst 2939 ggr
LilyRosebutiken
2010-10-22 17:30
0

affärsplan

när jag gör en affärsplan hur ska jag formulera mig så att granskaren kan se hur mitt företag funkaar på lång sikt.??

Fridaybrew
2010-10-22 19:31
0

Det är upp till dig, det går mode i hur affärsplaner skrivs under vissa perioder ska den vara så kort som möjligt andra perioder ska den vara tokigt utförlig.

Men vill du visa potentiella investerare möjligheterna så är det viktigt att visa att du har tänkt på det mesta. Du kan bla ge olika långsikta utfall en positiv en medel och en där det går sämre. för att få den positiva till att bli realistisk så kan man dela utfallet på 3 =)

det knepiga är att om affärsplanen skrivs innan det finns stabil verksamhet så är det mesta hypotetiskt.

Vem är granskaren i detta fallet?

/Fridaybrew

LilyRosebutiken
2010-10-22 19:48
0

jag ska söka starta eget bidrag iva arbetsförmedlingen och då är det ett företag som granskar affärsplanerna och han ger sitt utlåtande..

han tyckte min affärsplan inte uttryckte på långsikt hur det skulle gå och sa nej.. jag vet att min ide är bra och ska inte ge upp utan vill nu formulera så han fattar att det är en bra ide.. kanske inte så lätt..

Fridaybrew
2010-10-22 21:09
0

Ok, lägg upp kalkyler för flera år frammåt i excel sedan varierar du siffrorna utifrån positiv, medel och negativ utslag. Troligen vill han se mer siffror och beräkningar som ger en bättre bild av hur du ser frammåt.

Jag kan rekommendera denna boken som är enkelt utformat men ändå informativ:

Affärsplanering

en handbok för nya tillväxtföretag

Ekerlids förlag

http://www.bokus.com/bok/9789170920424/affarsplanering-en-handbok-for-nya-tillvaxtforetag/

/Fridaybrew

LilyRosebutiken
2010-10-22 21:21
0

okej.. tack för tipsen..  jag har grublat på detta och kom inte fram till något vettigt fören jag fick dina tips..tack!