Eget företag kontra Kronofogden
Japp, har många gånger varit inne här, men aldrig skrivit. Kom på en sak härom natten.
Hur fungerar det i vårat alltmer skuldsatta samhälle. Om någon har skulder hos kronofogden, kan de trots detta starta ett eget företag? Om de har kapitalet att starta det med liksom. eller, ja nu blev det luddigt igen. Skulle kanske inte skrivit något, men hoppas ni förstår hur jag menar i alla fall
Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Jag tror det. Skulder skall inte vara ett problem. Såvida skulderna inte kom från en konkurs där du blev dömd till att inte få bedriva verksamhet (näringsförbud) förståss men så verkar det inte här.
En konkurs är heller inget problem då den i sig inte är en olaglig händelse (om man inte gjort något brottsligt).
Således kan jag inte se några problem från bolagsverket. Däremot kan du säkert få problem med krediter od. i din verksamhet.
Någon annan som är mer säker på detta än jag och kan ge Åsa ett svar?

Tackar så mycket för svaret. Ska kolla upp detta.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Jag trodde att Kronofogden fick alla pengar som blir över hela tiden. Om du har en skuld hos dem och de upptäcker att du har mer pengar undanstoppade borde de roffa åt sig dem så fort de kan.
Tom

haha, men jag har inget kapital undanstoppat. Bara väldigt bra leverantörer som jag har goda samarbeten med. Så jag får kritsa grejerna och betala när det är sålt liksom. På det sättet behöver jag inte ha ett startkapital för varornas skull. Så det är liksom mest en fråga om man kan starta ett företag/ registrera ett företag på de grunderna.
Mvh Åsa
Audiatur et altera pars
Prova om det går.
Lycka till!
Tom

Ska fixa lite mer kött på benen först. men jag funderar i alla fall. Förhoppningsvis kommer affären gå så bra efter ett par år att mina gamla skulder försvinner och jag åter igen blir grön. Dumt när man är snäll not föredettingar ibland kan det få långsiktiga nackdelar.
Audiatur et altera pars