Bokföringsprogram
Vilket är det bästa bokföringsprogrammet för småföretagare? Jag är inte intresserad av fakturering, skatt och en massa annat, bara bokföring.
Och var köper man bokföringsprogram billigast?
Vänliga hälsningar
Niklas

Jag har alltid själv lejt ut bokföringen eftersom jag tycker det är så tråkigt att bokföra. Dessutom gör min bokföringsfirma min bokföring på någon timme eller två i månaden och jag skulle säkert behöva en hel dag. Till det kommer alla knepiga skatte- och bokföringsregler som man måste hålla sig uppdaterad med så för mig är det en ren befrielse att någon anan gör det och jag betalar gärna den ca 1000-lapp det kostar per månad. Då får jag även deklartation (även min privata), bokslut mm på köpet.
Men till din fråga. Jag såg direkt en google annons till ditt inlägg till ett företag som heter http://www.unicell.se/
Har även fått för mig att Hogias bokföringsprogram skall vara bra och enkelt att använda sig av.
Med endast 10 till 20 verifikat per år tycker jag att det är mer prisvärt att köpa ett program än att leja bort arbetet.
Hogia och Unicell har jag också sett reklam för. Finns det några tester av bokföringsprogram?
Vänliga hälsningar
Niklas

Om du endast har 10-20 verifikat tror jag den totala kostnaden för dig blir mindre än 1000 kr per år om du lejer ut. Samtidigt är det ju som du säger så få verifikat att du själv kanske kan genomföra dem på några timmar.
IDG har gjort ett test bland en massa olika program bland annat bokföringsprogram. Testet hittar du här
Sedan har programguiden.se även gjort en lista med kommentarer för olika program. Det hittar du här
Här är ett annat test av olika program
Även SIE gruppen har gjort vissa tester men det är kanske mer för större och dyrare program. Läs mer här
Jag sköter bokföringen åt ett litet aktiebolag med ca 20-30 verifikationer i månaden och använder SPCS (Visma). SPCS är enkelt och pedagogiskt och kräver inga djupare förkunskaper samtidigt som man (om man vill) alltid har hjälp av både online-support och personlig support via telefon.
Fördelen med att göra det själv är framförallt att man lär sig bokföring, men jag sänder regelbundet information som resultat- och balansrapport, utdrag från resultatenheter till dem ändå så att de har god insikt i det ekonomiska läget.
Mvh
/Ida
Tack! Postens test verkade bra. De rekommenderade SPCS. SIE:s test verkade vara ett test av uppfyllnad av ett standardiserat format.
För min del tror jag inte att det kommer att ta mer än någon timme om året att sköta bokföring själv med hjälp av ett program. Att låta någon annan göra det tar säkert mer tid än så om man räknar in kommunikation och annat.
Vänliga hälsningar
Niklas

Har kört SPCS (numera Visma)s enklaste variant för mina bolag, och gjort det själv och det funkar utmärkt.
Praktiskt sätt att lära sig hur snårigt regelverket är, istället för att lite blint på en firma.
Hejsan! Skickar mina kunder till följande superbra sidor då det är dags att köpa nya program.
Hoppas det kan vara till någon hjälp!
Det finns många billiga program. De bästa ligger online och e-conomic kan du både testa gratis och du får Nöjd-Kund-Garanti. För mer info om bokföring online.