Företagande iFokus

Företagande

Etikettmarknadsföring-och-försäljning
Läst 2663 ggr
Inat
0

Köpa rörelse!?

Hej!

Är i början av mitt funderande på att "ta över" en rörelse dvs nuvarande ägare vill ha en summa pengar förstås. Ingen lokal, inga inventarier men en kundstock. Vad/hur beräknar man summan? Ska jag bilda ett aktiebolag? Kan jag göra så att det blir dotterbolag till min mans firma (han har ett AB)?

Inat

Kaj
0

Värderingen på kunstocken måste du nog uppskatta själv utifrån din affärsplan. Dvs hur mycket tror du att du första året kommer att kunna sälja till dem i kronor.

Utifrån detta kan du ju göra ett förslag på vad du tycker det är värt att få dessa kunders namn i stället för att börja jaga nya kunder själv från början.

Att starta ett AB är en fördel om du vill minimera din personliga risk. Har du en Enskild firma är du som privatperson solidariskt ansvarig för skulder och lån (och ev. förluster) tillsammans med bolaget. En Enskild firma och du som privatperson är likställda.

I ett aktiebolag är det bara aktiekapitalet i bolaget samt ev. tillgångar i bolaget som riskeras och inte du som privatperson (förutsatt att du inte gjort något olagligt - för då kan naturligtvis du som ägare ställas till svars).

Att skapa ett dotterbolag till din mans bolag ser jag bara som ett bra alternativ om ni vill dra nytta av ev. koncernbidrags regler. Men då bör man ha ganska stor omsättning (många miljoner) samt veta rätt bra hur man kan göra förlustavdrag med mera genom/i dotterbolag.
Jag tror inte ni skulle tjäna på att göra ditt bolag som ett dotterbolag.

From 1 november har du heller inget revisorskrav på ditt aktiebolag om din omsättning inte överstiger 3 miljoner (tror jag det är). Så i princip räcker det med att någon kan sköta redovisning och bokföring (Du själv eller redovisningskonsult)
Aktiekapitalet var tidigare 100.000 men jag tror det är 50.000 nu. Detta är inte bundet utan du kan utnyttja detta för inventarier etc. hälften av beloppet måste dock vara kvar i bolaget i någon form av värde ananrs måste man upprätta en kontrollbalansräkning.

Fridaybrew
0

Förslag är att göra flera beräkningar där du får fram ett lågt värde vilket du som köpare vill kunna visa på. Sen fortsätter du med en lite postiviare beräkning för att veta vad du tror är rimligt. Sen kanske men inte nödvändigtvis bästa fall värdering vilket är det absoluta taket, detta är bara för att man ska ha koll på vart ens smärtgräns ska sättas vid värdering.

Tips är att buda lågt, det är en förhandling sen hoppas att du hamnar under ditt egentliga målbud. Se det som du har troligen inget egentligt behov av ett företag visst det är skoj men man överlever utan. därmed kan man vara hård i budandet. Värsta fall så blir det ett nej ja då kan man återvända en månad eller så senare med aningen bättre kryddat bud.

Glöm inte att lägga in din egen lön i budgeten!

/Fridaybrew