Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2220 ggr
mariatingsund
0

returrätt, finns det?

När man skriver under en orderbekräftelse, och får maskinen men ingen support, kan man skicka då tillbaka maskinen? Det finns väl inte konsumenträtt för ensamföretagare. Någon som vet?

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Niklas
0

Vad är överenskommet? Har det sagts något om support?

Vänliga hälsningar

Niklas

Vänliga hälsningar, Niklas

Sök information om Sveriges adelssläkter för din släktforskning

Kaj
0

Jag skulle tro att detta är något mellan dig och leverantören. Dvs att man måste göra upp om ifall support sll ingå eller ej.
Är det däremot fel på maskinen så gäller samma regler för dig som enmanföretagare som för andra företag och privatpersoner. Garanti är något som du alltid kan åberopa och den är reglerad i svensk lag.

I princip är det ju samma sak för en vanlig konsument. Ifall du köper en dator så ingår normalt support men det är för att leverantören då utryckligen sagt att support ingår under 1 år eller så. Finns inget sådant så ar även en privatperson inte rätt till support med automatik - bara garanti på själva varan.

mariatingsund
0

Nja, det har inte sagts direkt om support, men jag menar inte en livslång hjälpgrej, utan att ta maskinen i bruk. Nu har jag suttit över en ny maskin för 25000 och inte kan tyda installationshandboken, leverantören lovade skriva en kort instruktionshjälp för att jag ska kunna komma igång, men inget händer. Snart är min kredittid över (de gav bara 14 dagar, därav 7 dagar var paketet på omvägar pga att de skrev fel postnummer) och jag är rädd om jag betalar i tid, då struntar de ännu mer i hur jag våndas.  Om jag  inte betalar i föreskriven tid, då kan de bussa något indrivningsbolag på mig o får betala en massa ränta. De skrev också 18 % ränta som jag tror kan inte vara rätt, och vägrade ändra 14-dagars krediten, eftersom jag skrev under så i orderbekräftelse. Vilka nissar! Och vilka missar - för egen del.

Loove
0

Verkar som du har att göra med nissar… Vad är det för maskin du handlat ?:)

mariatingsund
0

skärplotter för att göra dekaler (maskering då man blästrar glas. Det värsta är ju att beställningarna hopar sig, och trots denna dyra maskin fick beställa dekaler från annat håll som kostar mig extra 2000, just nu, men det lär bli mer. Jag är såååå irriterad. Jag vet varken ut eller in. Jag ska försöka få lite information från en kopieringsfirma här i trakten om DE kan hjälpa mig med installation mot betalning, men det är en massa tid och jag måste jobba emellanåt. Jag har alltså fått nog och vet ej om jag har laglig rätt att dröja med betalningen tills de hjälper - som jag egentligen inte hinner vänta på - eller returnera hela lasset och slippa dem.

Kaj
0

Vad gäller fakturan. Om du anser att de inte fullgjort sina åtaganden bör du först kontakta dem och få förlängd kredittid. T ex att paketet var på villovägar i 7 dagar borde de kunna räkna på tiden. Dvs att du då skall få 21 dagar. Dessutom om installationsbeskrivningen inte är tillfullo bör de även komplettera den. Se bara till att du får detta skriftligt t ex via ett mail.

Om du trots allt inte anser att du fått det du förväntade dig kan man alltid i sista fall göra en skrivelse till dem där du skriver att du "bestrider fakturan i sin helhet". Du åste då även ange skäl till detta.
Om man skriver så kan de inte sätta en inkasso på dig utan om det blir tvist måste den då först upp i domstol. Vissa företag skickar dock ändå ut en inkasso varning men enligt svensk lag får inkasso företaget inte ta denna ifall du "bestridit fakuran".
Var dock aktsam här eftersom du skulle kunna förlora i en domstol ifall dina krav inte anses ligga till grund för din bestridning och då får du även betala deras domstolskostnader och ev. tilläggskostnader som kan ha uppkommit.
Bäst är att kontakta någon advokat eller så för att vara säker på att du gör rätt.

mariatingsund
0

Tack för svar. Ja, jag är lite i knipa. Av hans svar sett så tror jag att de säljer denna maskin utan att de någonsin har provat. Och jag kan inte värre än att känna mig otrygg. Eftersom jag har sett en liknande maskin tidigare, så trodde jag att jag kommer att känna igen mig och att allt ska gå som på räls, men jag får oroa mig några dagar till. Jag hoppas i alla fall att jag SKA ha nytta av maskinen, trots att det lilla spöket säger att har det gått så illa i början, då blir det mycket krångel sen också. Vi får inte hoppas på det.

Loove
0

Hej Maria.

Vi har precis köpt en Roland GX24 till vårt företag, om det är en sådan maskin så kanske min sambo kan hjälpa dig via telefon. Skicka ett pm om det är så.

Lovisa

mariatingsund
0

Nej, det är från Japan, heter Mimaki. Jag lyckas inte föra över bilder. Eftersom jag arbetar i Photoshop, gör jag bilderna i lagom upplösning och bredd o så, sedan öppnar jag det i Illustrator, folieplottern är bunden till illustrator, kan inte skicka bilden direkt från Photoshop. Och från illustrator går det inte vidareskicka till plot. Om jag skriver direkt i illustratorn och gör texten där, det funkar. Men mitt jobb brukar vara motiv, loggor o sånt. Och det kan jag ju inte göra i Illustrator.

mariatingsund
0

Jag glömde säga tack ändå. Men ni kanske har en idé hur jag ska göra i alla fall?

Loove
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej

Du måste ha en speciell mjukvara, som är kompatibel med din plotter. Vi har tex ett program som heter flexiSTARTER utan flexi starter kan vi inte skriva ut i plottern detta trots att vi redan hade ett annat liknande program som heter flexiDESIGNER till vår lasergravyr. Båda dessa program är nästan likadana förutom att designer har mer finesser, ändå behövdes ett annat program som egentligen är "sämre" för att kunna göra utskrifter.

Kolla med leverantören om du behöver ytterligare mjukvara eller drivrutiner

Lovisa

ps vill passa på att skryta med en grej jag gjorde i vår plotter i söndags. se bild

precis
0

Illustrator är ett program som är absolut bäst lämpat för loggor o motiv o texter… vektorbaserat!
det finns olika sidor med gratisprogram, jag vet ett som heter EPSI, man vektoriserar allt o sparar en Illustrator-fil och så skickar man den till EPSI, där man ställer in skala och plottern börjar skära…

Jag gjorde en googling o fann detta på mimakis sida: http://www.mimaki.co.jp/english/sg/software/finecut

Tom
0

Maria,

Lite grundläggande skillnader som du måste känna till.

Photoshop arbetar med bilder som är uppbyggda av enskillda färgpunkter som tex jpg, gif mm. Illustrator arbetar med vektoriserade bilder som tex eps, ia.

En plotter kan bara ta emot vektoriserade bilder. Informationen i en vektoriserad bild består egentligen bara av matematiska kordinater och formler som anger hur till exempel en linje ser ut. Består bilden av en rak linje finns information om var linjen startar, var den slutar och vinkel på linjen (mycket förenklat). Är det däremot en pixelbaserad bild består bildinformationen av en massa punkter som bygger upp linjen.

Fördelen med en vektoriserad bild är att den går att skala upp och ner hur mycket som helst utan förluster i bildinformationen.

Så för att kunna använda en bild från photoshop måste du först konvertera den till ett vektoriserat format. Jag har fortfarande inte hittat något program som gör det tillräckligt bra utan jag måste alltid lägga ner en massa tid till efterbehandling för att bilden ska bli perfekt.

Klockan är egentligen för mycket nu och mina ögon går ikors. Så jag hoppas att jag inte krånglade till det ännu mer för dig med mina försök att förklara detta.

Lycka till!

Tom

Loove
0

Det verkar som att du behöver ett program som heter Finecut7, (snligt länken) fick du inte med någon sådan CD?

Lovisa

mariatingsund
0

Jodå, allt är installerat, det är bara mina okunskaper som spökar, men det är väl så för alla när man får något i handen som är totalt nytt. Mina problem ligger i att jag inte vet vad  och hur ska jag göra i illustrator för att det ska passa och vara möjligt att skicka vidare till cut.

Loove
0

Vad är det för filformat på det som du skall skriva ut då?

Det måste vara en vektorfil precis som Tom beskriver.

Lovisa

mariatingsund
0

Nu har jag klarat biffen, det är långt ifrån bra, men lyckades skicka över både en textfil och en bildfil till skärning. Fast jag har ingen koll alls på marginaler. Jag har matat en cm-s marginal från kanten, och så hamnade jag utanför. Men nu kommer den där långa lärotiden, tills jag vet vad alla knappar döljer för funktion. Tack så hemskt mycket för alla ni som ville hjälpa mig!!!!

mariatingsund
0

Jag är på väg att klara en del tekniska, men ingen visste om företag har rätt att returnera t.ex. en maskin av olika amledningar? Folk i Haparanda är fortfarande tystlåtna, alltså inga ansträngningar angående varför plottern beter sig som det gör, typ matar ut folien i stället för att jobba där jag ställer in, ingen svensk instruktionsbok heller, och de har nog aldrig hört vad en god service betyder. Jag gör alltid mitt yttersta när jag har kontakt med kunder, men tydligen är det rätt vanligt att sålde man något då får kunden klara sig bäst hon kan. Några erfarenheter om detta?