Marknadsundersökning?
Jag undrar om det finns mallar på frågor till en marknadsundersökning?
Vad bör man tänka på? Vad ska man undvika? Hur många frågor? "Mutor" för att få svar?
Jag är keramiker och vill hela tiden utveckla, göra alster som både jag och mina kunder älskar. Sälja dem till priser som gör det hela värt att jobba med.
Tacksam för alla tips jag kan få!

Att göra en marknadsundersökning är en krävande uppgift och gör man den "fel" kan det resultera i att du sitter med en massa svar som inte är till någon nytta. Några tips på vägen:
Det allra första du bör göra är att sätta dig ner och skriva ner vad du vill ha svar på och vilka kanaler du skall utnyttja; Internet, frågeschema, ringa runt till kunder etc.. (välg den kanal där du når flest av dina kunder). Undersökningen skall vara lätt för kunderna att svara på och frågorna skall vara konkreta. Det är också smart att ha jämnt antal svarsalternativ så att inget blir "varken eller" som är lätt att svara om man har dålig tid eller är "lat". Det är bättre att svaren lutar åt något håll (positivt/negativt) då det kräver att man lägger ner lite tid på att svara och resultatet blir mer korrekt. Undvik också "vet inte" så långt det går.
Det finns väl egentligen inget facit på hur många frågor man bör ha med. En liten regel är väl att det skall vara så pass många att undersökningen är till någon nytta, men så få att kunden orkar svara på alla.
Lycka till! =)
PS. Om du googlar på "marknadsundersökning" så hittar du en del verktyg och exempelfrågor som man kan ha med.
Marknadsundersökning behöver inte bara vara att få svar från möjliga kunder. Kolla in alla konkurrenter som finns, både tillverkare, importörer & återförsäljare, vilka säljkanaler som finns, vilka som ännu inte finns… var de andra gör reklam, vilka mässor som finns (bransch & hantverksmässor)
Kartlägg så mycket det går hur de andra bedriver business, och fundera på om du ska göra som alla andra eller tvärtom…

Precis som i det mesta så är det ju så att "som du frågar får du svar". Viktigast för att genomföra en marknadsundersökning är att du har dina frågeställningar klara för dig, och framförallt vad ditt syfte med att genomföra undersökningen är, och vilka avgränsningar du skall göra. Detta kommer sedan att bestämma undersökningens design, metodik, frågeinnehåll, svarshantering osv.
Ett exempel på ett tydligt syfte kan vara "ta reda på vad kunder som köpt produkten X tycker om form och funktion av densamma". Ett annat intressant syfte för en marknadsundersökning kan vara "trender bland keramikkonsumenter 2006", Det andra syftet är ju mycket bredare än det första, vilket givetvis för med sig att man kommer att gå tillväga annorlunda.
Lägg gärna upp ditt syfte och dina frågor i en tråd här så är det lättare att kommentera utifrån.
Den vanligaste fallgropen folk går i när de vill göra marknadsundersökningar är att de inte vet vilken fråga de vill ha svar på, utan skjuter vilt från höften eller frågar bara för att det skall vara så.
Lycka till!
/Pelle
Tackar för alla bra svar! Här kommer lite mer info:
Mitt syfte är att få svar på följande:
Var vill kunderna handla mina alster?
Butik, marknader, verkstan/butiksdel, Internet?
Är priserna ok?
Uppskattas finesserna på mina alster så pass att de är beredda att betala mer för just det?
Saknar de något som de skulle köpa om jag bara tillverkade det?
Färg, form, produkt?

Det är också viktigt att frågorna når rätt urval av personer. Tror ofta att undersökningar blir missvisande därför att frågorna sprids på "fel" sätt.
Har man ett frågeformulär på nätet så blir underlaget ett helt annat än om man genomför undersökningen via tex telefon. Kan tänka mig att de som svarar på telefonfrågorna är dubbelt så gamla och har halva den inkomst som de som svarar på internetenkäten…
Oskar