Ska börja bokföra-Lite hjälp!
Hej, min Sambo ska starta ett företag nu i höst, det ska bara vara två anställda. Han & jag. Företaget handlar om röjning, Trädklättring och fällning. Han vill anställa mig som den som har hand om bokföringen, ekonomin och inköp. Jag vill jättegärna göra detta, MEN! Jag kan knappt någonting om bokföring men vill gärna lära mig, finns det några kurser som jag kan gå eller så.
Företaget blir bara ett på sidan av tillsvidare.
Mvh
Cecilia

Ett bra boktips är att du kollar böcker på blinfo.se, de har böcker som är lätta att förstå och som är uppbyggda på enkelt sätt.
Sedan finns ju ofta konteringsövningsprogram man kan få som demo och öva på. Hmmm…..undrar om winkonto finns kvar….googla på det och kolla.
Numera finns nätkurser där man kan beställa hem cd-rom kurser, men även hos olika företag som säljer bokföringsprogram, men de vill gärna framhäva att deras program är bäst och enklast att använda. DYRA som attan brukar de vara! Det är bättre om du hittar något sominte är programbundet, utan en kurs i grundläggande bokföring som du kan använda i vilket bokföringsprogram som helst sedan.
Enklast och billigast är väl att gå komvuxkurs företagsekonomi a+b på kvällar om du har möjlighet.
"En lögn kommer alltid ikapp en förr eller senare, därför är lögner helt meningslösa"
-Medarbetare i Singelföräldrar-
Skatteverket har en hel del info också + de brukar ha kurser/möten för folk som vill starta eget och de brukar vara gratis.
Folkuniversitetet och andra liknande företag har kurser i bokföring.
Hans

Jag går på FEI - Företagsekonomiska Institutet- dyrt, intensivt med väldigt bra. Annars finns det några bra böcker om bökföring om Du är van med självstudier. "Bokföring från början" är min favorit!
Egentligen är det litet roligt: jag letar efter praktik (oavlönad) efter min dyr utbildning som ekonomiassistent och du letar efter kunskaper 
Varför anställa dig? Det är bara bökigt, då är det bättre att du antingen går in som delägare om det är ett AB eller HB, eller som kompanjon i Enskild firma.
Familjemedlemmar får nämligen medverka i Enskild firma utan att vara anställda.
Glömde även säga, att då har ni inga anställda alls, eftersom din sambo inte är anställd i sitt eget företag.