Reservera för skatt och moms
Om du betalar Moms och skatt på årsbasis så kan det vara läge att reservera dessa pengar som ju inte tillhör bolaget utan egentligen tillhör skattemyndigheten. Annars är det lätt att du tappar kontrollen på hur mycket du egentligen är skyldig (står förståss i resultat- och balansräkningen) skattemyndigheten och du kanske gör av med för mycket pengar. Det kan då bli lite av en chock när du får ditt slutliga skattebesked som säger att den 31 mars skall du ha xxx.xxx kronor på ditt skattekonto eftersom skatte myndigheten då ämnar dra dessa pengar därifrån.
Jag har alltid som regel att när jag fått betalt på en faktura så sätter jag genast in momsen på mitt skattekonto. På så sätt vet jag att jag alltid har dessa pengar reserverade där och inte av misstag kan göra av med dem. Om du även har mycket momskostnader så behöver du ju inte sätta in hela momsen utan bara själva nettot.
Detta är ett tips som jag tycker är bra. Du får dessutom ränta på pengarna på skattekontot vilket du normalt inte får om du har pengarna på ditt aktiekonto eller bankkonto.
När jag startade upp mitt bolag satte jag undan "momspengar" på ett separat konto (eget bolagskonto) så att jag skulle vara säker på att ha summan när det väl var dags att betala in all momsen efter ett år.
Numera redovisar och betalar mitt bolag in månatlig Moms. Absolut bästa sättet att ha koll!