lön till närstående???
Sitter med kontrolluppgiftsrapporteringen i sista stund, och undrar lite varför frågan om huruvida inkomsttagaren är delägare eller närstående till delägare i fåmanshandelsbolag är med?
Jag anlitade min bror för att utföra ett konsultuppdrag som jag inte kunde ta tidigare i år, och betalde lön som vanligt till honom, och har betalt in arb.givaravgift enligt mallen samt dragit A-skatt (för mkt tom då han ville det för att slippa restskatt)
Påverkar närstående eller inte skatten jag skall betala, eller är det mitt utrymme för kapitalinkomster som berörs? Andra hänsyn till detta som man bör veta om?
Tacksam för svar!
/Pelle
Pelle!
Det påverkar inte skatten du ska betala in för din bror. I övrigt när det gäller närstående så är reglerna lite snåriga. Jag ska försöka hitta någon vettig information som jag kan lägga in här!
/Ulf
Här kommer, om än vettig så ändå, information om närståendebegreppet. Puh …
/Ulf
Och lite till …

tack, Ulf.
Vad jag kan läsa mig till så verkar det som om det inte spelar ngn roll annat än i beräkningen av det utrymme man har som företagare att ta ut kapitalvinster om jag läser rätt, speciellt eftersom det i detta fall handlade om min bror och inte sambo/maka/barn.

Nej, löneutbetalningen till din bror påverkar inte skatten du ska betala.
Enligt 60:12-14§§ Inkomstskattelagen påverkas endast din skatt om du betalar ut lön till egna barn under 16 år eller att du betalar ut mer än marknadsmässig lön till din maka/make.
Notera att 57:e kapitlet IL om utdelning och kapitalvinster i fåmansbolag är omskrivet from 1 jan 06, syftet är fortfarande det samma men det som har ändrats är lite framräkningsteknik.