Företagande iFokus

Företagande

Etikettlagar-och-regler
Läst 6398 ggr
Skaldjur
0

Ångerrätt för företag

Hej jag har precis startat företag och blev uppringd av UC Rapporter av en kille där som förklarade att han ringde från just UC Rapporter och drog hela den där svängen om att jag precis startat företag och det ena och det andra och att det kan vara bra att ha en kreditupplysningstjänst. Jag svarar på hans frågor då jag inte från början alls inser att det är ett säljsamtal, han konstaterar att de samarbetar med de fyra stora bankerna dvs. bland annat Swedbank.

Har precis tecknat avtalet bättre affärer hos Swedbank och jag tänkte lite naivt att det var något som Swedbank då informerat UC Rapporter om och  att det ingick i tjänsten eller att de eventuellt hade något bra att erbjuda mig.

För att komma till saken så sa han plötsligt att tjänsten kostar 3999kr och är en engångskostnad och det var här som jag förstod att han ville sälja en tjänst till mig. Han var väldigt trevlig men otroligt påstridig så jag hade svårt att få en syl i vädret, men sa till slut att det här inte var något som jag var intresserad av i nuläget utan i så fall eventuellt till hösten. Han sa att han skulle skicka hem sitt visitkort till mig och att han då skulle vara min kontaktperson och att jag då kunde nyttja tjänsten ändå fram till dess.

Det var först efter vi pratat klart och jag gick igenom samtalet i huvudet som jag insåg att jag faktiskt slutit ett avtal om tjänsten och att jag i princip sagt "Ja jag går med på tjänsten men vill först faktureras i höst" dock i andra ordalag alltså "Nej inget jag är intresserad va i nuläget utan i så fall kanske till hösten".

Idag damp det ner ett brev i brevlådan med hans visitkort samt en orderbekräftelse där det står att jag har en order på 3999,0kr. Samt att Fakturan kommer vid Leverans.

Sedan står det att "om du har synpunkter på denna orderbekräftelse är du välkommen att höra av dig till oss inom 7 dagar. Leverans av information eller tjänst kan komma att upphöra omedelbart efter lagstiftares/myndighets beslut".

Nu är det här något som jag i efterhand ser att jag direkt skulle ha sagt nej till speciellt eftersom jag inte förrän i efterhand insåg att jag ingått i ett avtal. Och jag har inte mycket pengar alls att röra mig med samt att jag mest troligt kommer återgå till studier i höst men ha min firma som en sidoverksamhet och kommer således ha ännu mindre pengar att röra mig med då. Då gör 4000 rätt ont i fickan.

Har förstått att det inte finns någon ångerrätt för företagare vid avtal men undrar om det finns något annat jag kan göra för att bestrida kommande faktura eller hela avtalet. Eller om jag sonika får betala fakturan och se det som en läropeng.

Linnea
0

Det är klart du kan bestrida den, finns det ingen inspelning så har dom inget att komma med. Finns det en inspelning så be att få lyssna på den, det brukar få de flesta att ge med sig.

I fortsättningen, när en försäljare ringer, säg direkt, Nej tack jag är inte intresserad. Lägg sen på luren direkt annars börjar dom försöka övertala dig. har lärt mig den hårda vägen. Numera pratar jag aldrig med försäljare, jag stoppar dom redan efter att de sagt varifrån de ringer.

Skynda långsamt så går det fortare.

Lorita
0

Ring till dom och förklara hur det står till och att du är liten och inte har råd, det är ju en stor gammal firma så dom är säkert mer rädda om sitt rykte än vad dom behöver 4000:-

Det brukar inte vara några problem.

Med vänlig hälsning Lorita
Sajtvärd för Konstnärer, Welshponny och Westernridning