Företagande iFokus

Företagande

Etikett: lagar-och-regler
Läst 2372 ggr
[esile]
0

Verksamhet på sidan av

Jag har funderingar på att starta en mindre verksamhet på sidan av min anställning (jobbar 75%) ska jag då ha F-skattesedel eller FA-skattesedel?

Jag har funderingar på en webbutik, kunna sälja genom homepartys och marknader och eventuellt om det rullar på kanske öppna butik hemma på gården någon dag i veckan (men det ligger LÅNGT i framtiden isåfall).

Tips och råd hur man startar upp mottages tacksamt, och jag tar gärna emot erfarenheter av hur det är att driva webbutik på sidan av sitt vanliga arbete! Hinner man?

FotoAlle
0

Du får automatiskt en FA-skattsedel, det fick i alla fall jag, och det är den du ska ha.

[esile]
0

Oh, tack för svaret! :)

Kaj
0

FA är för enskild firma

F är för företag typ aktiebolag

FotoAlle
0

#3 - På en information från Skatteverket så fick vi veta att FA är för de som har inkomst av typen Tjänst OCH Näring, F för de som bara har inkomst av typen Näring - oavsett bolagsform

Kaj
0

Ja jag var kanske lite otydlig när jag skrev "typ" aktiebolag - menade naturligtvis alla bolagstyper.

Om man har Enskild firma har man både tjänst och näring.

KeramikeniSkredsvik
0

Hur menar du, Kaj?

Har du bara Enskild firma, ingen anställning, behöver du bara F. eller?

Jag har fått lära mig som FotoAlle, F-företagare, A-anställd, FA-både företagare och anställd.

/Sofia

Kaj
0

Om du registrerar en ensild firma får du väl en FA som medger att du som person och ditt företag är samma juridiska person. Genom FA-skattsedeln kan du dels ta ut och redovisa Moms från ditt företag samt att du som privatperson har kvar din vanliga A-skattsedel. Därav FA

berragoes
0

När jag startade engen webbshopp så blev jag hänvisad att söka om f-skattesedel.

Här är ett utdrag från skatteverkets hemsida:

"Om du är löntagare och bedriver näringsverksamhet vid sidan om din anställning kan du få både F- och A-skattsedel. Ett handelsbolag kan också få F-skattsedel. Är du delägare i ett handelsbolag ska du normalt inte ha F-skatt utan istället betala särskild A-skatt"

Mvh/

Björn