Komma igång?
Nu har jag börjat ett litet eget "företag". Jag erbjuder fotografering och bloggdesign. Men jag vet inte hur jag ska fortsätta nu. Jag har en hemsida men hur ska jag locka folk? Någon som har lite ideer vart man kan hitta kunder som vill fotograferas eller ha bloggdesign? Kan tänka mig at det är knöligt, men vill gärna ha lite tips på hur jag ska komma igång. :)
Mer om mitt "företag": www.mariacarlsson.weebly.com
Du är 15 år =) Det är toppen att du vill driva på din ide om bloggdesign och fotografering!
Mitt tips är att du ska först och främst ha roligt, gör det du är intresserad av =)
Google är din vän, du måste suga upp så mycket information som möjligt kring det du vill göra. Man känner sällan till allt som man behöver.
1-Tex har du kikat på andra fotografers hemsidor sett deras prisbild och hur de marknadsför sig?
2-Har du kikat in på olika bildbyråer och sett deras ersättningsnivåer eller hur de arbetar.
3-Fotograferinga av djur och fotografering generellt är inte enkelt att bli riktigt bra på, det räcker intemed att ha en kamera, så där gäller det att läsa på ordentligt och skaffa bra utrustning eller tillverka egna tillbehör.
Det räcker inte med att kolla upp en till tre st av varje pnkt här ovan utan kolla in så många som bara är möjligt 10 eller flera olika siter så man får en bild av vad som finns. När du går igenom alla dessa sidor ha gärna ett anteckningsblock redo för du kommer se saker som du känner ah varför gör dom inte på detta viset istället för så vill jag ha det…..skriv ner det!
Varför bara koncentrera sig på bloggdesign det finns så mycket mer på webben som behöver snygg design. Träna träna träna bygg upp en portfölj med det du tränat på.
Istället för 100 kr för bloggdesign vilket jag tycker låter billigt men ändå för mycket för många bloggare som bloggar för skoj skull. Ge dessa möjligheten att ladda hem dina designs gratis men designa in så att de måste visa reklam på sidan. Intäkterna från reklamen ska dock gå till dig. Precis som många andra har gjort med gratis saker på nätet med gratis hemsida mot att man visar reklam.
Genom att folk då kan ladda hem gratis mot att reklamintäkterna går till dig så får du en snabbare spridning och det är bra reklam för din design.
Men nu i början så är allt väldigt svårt faktiskt och segt, därför är det viktigt att du gör det du tycker är roligt, det ska inte kännas som ett jobb helt enkelt.
Lycka till!
/Fridaybrew
Tack så mycket. :) Ska verkligen tänka på detta. Men en fråga. Hur lägger man in reklam i andras bloggdesigner? Om du nu vet det? :)
Varsegod =)
Nix kan inget om programmering förutom att jag vet att det går att göra =/
Snacka gärna med någon på skolan som håller på med programmering troligtvis finns det iaf en eller tom ett par som är tillräckligt duktiga för att hjälpa dig. Utnyttja dina kontakter för man kan inte alltid göra allt i ett företag.
/Fridaybrew
#4: Listade ut hur man gjorde. :) Tack i alla fall!
Du har fått flera bra tips.
Jag tittade på din hemsida - stilren och snygg.
Men bilden som du har som presentationsbild (porslinshästen) bör du byta ut då den inte är skarp. Om jag som presumtiv kund tittar in så blir jag inte impad av en suddig bild :-) Giraffen och regnet är underbar.
I övrigt har du fina bilder - men bilderna från utställningen borde du redigera lite mer. Du har väl tänkt att de ska locka kunder?
Sedan så, även om det är en hobby, så är du på tok för billig i dina priser. Inget fel i att gå ut lågt men ska du tänka företag så måste du även räkna in dels materialkostnader, och dels den tid det tar.
10 kr för en digital bild - i vilket format då? Redigerad eller inte? Titta på vad andra tar.
Bättre att höja dina priser generellt och ta bort pengen för slitage, din utrustning är din inkomstkälla och då ska inte kunden få betala för att du använder den. Bättre då att ta en slant i reseersättning.
Lycka till!
#5: Tack så mycket. :) Bilderna blir ganska usla också när man laddar upp dem på weebly, det är ganska dåligt. Ska byta bild på hästen! :) Ska tänka på det där med priserna och uppdatera lite bilder som är lite snyggare. :)

Något som jag tycker är en rolig idé är att erbjuda gratis fotografering och makeup och sedan visa resultatet av fotograferingen för att sedan ta betalt för utskrivna bilder eller brännda till cd.
Detta kan du göra med bloggdesign också. Om du frågar kunden om hur hon/ han vill ha det och sedan gör du en ungefärlig produkt som kunden kan kolla på och tycka till om och sedan betala för det.
Tips. Jag tror att det vore populärt om du kunde erbjuda en egen domän.
Mvh/ björn
#7: Tack så mycket för tipsen. :) Jag ska nog skaffa en egen domän snart, eller ska försöka.