Verfikationsnumrering...
Jag har sedan 1995 använd StepOnes ekonomisystem för Order-Fakturering och Bokföring. Från början var det två olika program och det har fungerat så bra att jag slutade att uppgradera för flera år sedan. Nu har jag emellertid uppgraderat och då har de två programmen blivit ett, vilket är toppen på många sätt.
Det jag dock inte begriper ärr verifikatnumreringen… Förut började jag varje år med verifikat nr 1 och så var det inget konstigt med det, jag bara fortsatte med nummerserien tills året var slut.
Nu är det plötsligt flera nummerserier! F för verifikat som genererats från faktureringen, L för verifikat som genererats från leverantörsfakturorna, S resp D för simuleringsverifikat som jag knappar in Direkt från ex kvitton från inköp i affär. Jag trodde att bokstäverna skulle försvinna när jag granskat och godkänt varje verifikat - men icke.
Jag har just försökt göra den första fakturan från ett kvitto. När jag väljer "Nytt verifikat" blir det först ett Simuleringsverifikat med nr S1. När jag bockade av rutan för simuleringsverifikat blev numret D1500! Jag har ställt in att fakturanumreringen ska börja på 1500 - men just verifikatnumreringen går inte att ställa in någonstans, ändå verkar den utgå från det jag valde till faktureringen? Mysko. Det här är den ena delen av problemet.
Sen inser jag att de här nummerserierna med F, L och D kommer att ligga kvar. Hur gör man då när man sätter inte verifikaten i pärm? Det blir ju hopplöst att leta bland alla nummerserier! Ska man sätta in alla verifikaten i transaktionsordning? Ska man låta verifikaten löpa i tre olika pärmar?
Någon som vet?

Jag har haft så. Hade en pärm för varje nummerserie. Praktiskt tycker jag att ha respektive affärshändelse på olika platser….

Ja, jag blev ju tvungen att lösa det. Jag tror att jag ska bunta dem månade för månad, men det kan hända att din metod är bättre. Tack!