Fakturor?
Hej. Jag ska starta fotoföretag nu inom det närmaste, men har en fråga ang. fakturor. Jag har hört att det finns en lag(?) som säger att köparen måste motta sin vara (i mitt fall foton) innan man skickar fakturan. Stämmer det, eller hur är det med fakturor?
Johanna - Instagram

Någon sådan lag känner jag inte till.
Detta är en uppgörelse mellan dig och din kund hur och när fakturering skall ske.
Enklaste är att skriva ett avtal mellan dig och din kund där ni reglerar om fakturering skall kunna ske innan leverans och vad omfattningen av leveransen skall vara och när den skall levereras. Då är det alltid detta avtal som gäller
Jag fakturerar i samband med leverans.

Vad jag vet finns det ingen lag om det men jag av egen erfarenhet tycker att fakturan skall komma med eller efter leveransen.
Någon sådan lag känner jag inte till. Inget jag heller hört talas om.
Själv skickar jag fakturan tillsammans med beställningen eller ev. till separat fakturaadress (endast företag, kommun etc.)
Vi har även förskottsinbetalning och då får kunden ett kvitto (kontantnota) med leveransen i stället.
Då får kunden bara betalningsinfo. vid beställningen. Men vi hade kunnat skicka ut en faktura om vi velat. Känns dock omständigt och onödigt jobb om kunden väljer att strunta i att betala och därmed indirekt annullerar ordern.