En liten fråga
Jag har en något konstig fråga. Jag har sökt finansiering för att kunna starta ett företag på alla sätt som jag kan komma på, men inget har gett frukt!
Är det lagligt att ställa sig på torget med en bössa och "tigga" eller be folk om ett litet bidrag? Jag har räknat ut att om alla i Eskilstuna bidrog med 1.50 så skulle jag kunna starta mitt företag med god marginal.
Har pratat med AF, och de säger att jag visserligen KAN söka starta-eget bidrag men att jag inte ska hoppas för mycket, då det just nu inte beviljas många här i stan. Och ALMI vägrar ge mig lån utan att AF är med på tåget och bankerna i sin tur kräver att ALMI går in med minst hälften. Snacka om ekorrhjul! Eftersom jag är arbetslös med a-kassa på ca 6600 kr/månad kan jag inte få ett vanligt banklån heller!Inga privatpersoner eller liknande har råd att hjälpa mig!
Jag har leverantörer färdiga, vet var jag ska köpa alla inventarier och maskiner och jag har gått flera starta eget kurser, så jag vet vad jag ger mig in på. Har oxå eget företagande i nära släkt… Har t o m fixat en revisor. Det enda jag inte har är lokal, eftersom jag inte kan garantera ett inflyttningsdatum.
Är det någon som vet om man får vända sig mot allmänheten med ett rop på hjälp?
Har du ingen som kan gå i borgen för dig? Banken kräver säkerheter borgen eller belåna egendomar!
En krukmakare och bloggare http://krukmakerihemjord.blogspot.com/

Kan jag få fråga vad du vill syssla med? Tänkte muntra upp dig: det ska gå bra till slut. Se denna tiden som en extra tillgång och använd väl. För sen när du blir företagare, ska du ha allt annat än tid.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

#1 Ingen i mitt nätverk har råd att gå i borgen för mig, eller så ärde alldeles för snåla…
#2 tänker öppna presentbutik (anledningen till att AF ej är intresserade) i kombination med marknadsförsäljning och internetbutik. Jag kommer att behöva anställa ett par personer, så man tycker ju att AF borde vara mer intresserade… Kunderna finns redan, saknar bara pengar och F-skattsedel. Kan ju inte beställa hem varorna utan den. Men den dagen jag ens andas F-skattsedel till skattmyndigheten säger a-kassan bye-bye till mig.
Har funderat på att låta min släkting som har butik och F-skattsedel ta hem grejorna till mig, så att jag kan sälja dem på loppisar och marknader som minaegna privata saker. Men det förstör mer än det smakar… Jag vill ju inte förstöra mitt rykte. Någon gång ska jag ju sälja dem hederligt under mitt namn och organisationsnummer. Dessutom tycker jag inte om tanken på att driva något svart… Trots att de nya a-kasserglerna kommer att skapa massor av nya svartjobbare…
Tid, jo tack. Men nu har jag väntat och bidat min tid i över 10 år. Det nätverk med kunder och leveratörer jag byggt upp börjar sakta luckras upp, jo de förstår min situation, men orkar inte vänta längre. Har t o m ett löfte från en leverantör att jag skulle bli hans enda återförsäljare i Sverige, men nu börjar han se sig omkring efter någon annan! Jag kommer inte längre med min idé då pengar saknas. Tyvärr så börjar glöden falna om ni förstår vad jag menar… Samtidigt söker jag jobb på jobb men får bara avslag…
Nä, det verkar som om jag får ta till drastiska metoder, som tiggeri och den eviga förhoppningen att vinna på lotto :-)
Om du har ett vettigt underlag att komma med till banken .En marknadsundersökning samt en likviditetsbudget så borde dom titta på det seriöst.Man behöver inte låna allt på en gång .Man kan oxå be leverantörerna om längre kredit upp till 120 dagar.Du kan ta ett lite dyrare in blancolån där dom inte kräver borgen.Sen tror jag inte att det första du ska säga när du startar upp en presentaffär att du ska anställa .För varje anställd ska du omsätta 1 milj om du skall klara av det.
För 13 år sedan blev en av stadens finaste hyreshus med lokaler till salu och ägaren frågade mig om jag ville köpa.Jag tackade ja och trodde att banken skulle ställa upp.Men tji fick jag..Jag jagade pengar i ett år innan vi fick igenom det.Jag hade ingen insats som fattig krukmakare.Chefen på min bank han blängde bara på mig och sa surt - Vad säger din man om det här!Jag kontaktade flera andra låne institut bl.a utvecklingsfonden och det var när dom ringde min NYA bank som det tog skruv.Banken ville nämligen inte ha fler intressenter på objektet.Jag fick låna 2,5 miljoner utan egen insats.Sen visade sig det att det fanns ett lånelöfte på ett statligt lån som ej blivit utnyttjat så jag fick låna 1 miljon till så att jag kunde renovera klart fastigheten..sålde den för 2 år sedan med vinst*L*
Så allt är möjligt*L*

#4 Alla jag har visat mitt underlag för (utom AF) tycker att det är vettigt och väl genomtänkt. Bankerna tycker att allt ser ok ut men är inte intresseade innan ALMI går in…
Att jag måste ha anställda grundar sig i att en bil kommer att gå runt i Sverige och sälja på marknader. Då behövs någon som håller ställningarna i butiken… Alternativet är ju att jag öppnar tillsammans med någon annan, som då oxå kan söka starta-eget bidrag (om man separerar verksamheterna, menar jag). Tyvärr har jag ingen i min närhet som är i samma situation som jag (arbetslös och starta-eget sugen)
Jag har frågat leverantören om lååång kredittid, men vad hjälper det egentligen. Även om jag får hem varorna har jag ju ingenstans att sälja dem. Lokal är mitt största problem. Fastighetsägarna i Eskilstuna som jag har varit i kontakt med vill ju ha ett halvårs hyra i förskott… Och jag har ju som sagt inte de pengarna. Inte har jag heller någon bil att åka runt på marknader med (då jag måste söka socialbidrag för att fixa ekonomin, får jag inte äga någon bil!)
Jag förstår att alla inte är ämnade att starta eget, och jag tackar för all uppmuntran och alla råd, men min huvudfråga här var ju egentligen om någon vet om det är lagligt att be om pengabidrag från allmänheten… Jag menar, folk sitter ju och spelar dragspel och tigger, varför kan inte jag göra samma sak. Sätta mig på torget med en skylt: Hjälp mig starta eget…

Kan du inte skaffa en kompanjon med insats?
Måate du dra igång alla grenar på en gång…En sak som är jätteviktigt när man startar eget är att inte dra på sig för mycket på en gång…Man måste lära sig krypa innan man kan gå…Det där med förskottshyra har jag aldrig hört talas om..Har haft många lokaler..BYT STAD!

Varför söker du inte starta egetbidrag då? Jag fick också avslag först för att de hade för lite pengar men blev uppringd en månad senare och då var allt ok. Om du inte ens har sökt och inte fått det prövat så har ju arbetsförmedlingen inte värderat din ansökan ordentligt.
Det verkar också som om du fokuserar väldigt mycket på alla problem istället för hur du kan lösa dom. Kan inte din släkting anställa dig så länge så att du kan sälja via han/hon så länge? Det måste ju finnas fler hyresvärdar du kan fråga ALLA i hela Esliklstuna kan ju inte ha samma regler. Kan du inte hyra in dig hos någon redan befintlig butik i så fall?
Måste du ha både butik och köra runt och sälja på marknader?
Att driva eget handlar ju i mycket att hitta lösningar på problem att hitta sätt att få ekeonomin att gå ihop. Fokusera på lösningar istället för problmen. Eller skaffa dig ett jobb så länge , spara pengar och sen starta.

#8 Jag har sökt för ca 7 år sedan och fått avslag. Då beviljades inga starta-eget bidrag till affärsverksamheter, och situationen är värre idag. Idag beviljas "INGA" nya starta-eget bidrag eller åtgärdsplatser så länge man är berättigad till a-kassa.
Jag förstår att jag kan låta väldigt negativ, men just nu känns det som om jag nått botten. Fördelen är väl att det måste börja gå åt rätt håll nu
Tyvärr har min släkting ingen möjlighet att anställa mig, hans företag går med förlust och bär inte ens hans ekonomi. Han skulle gärna upplåta plats till mig i sin lokal, men ingen av oss har råd att ta hem varorna, ju…
Och om man talar om hyresvärdarna (med lediga lokaler i stan) så har alla samma grundkrav: 6 månaders hyra i förskott… Visst skulle jag kunna hyra in mig hos någon annan, men måste ju ändå ha startkapitalet!
Jag har räknat med att marknadsförsäljningen kommer att vara en viktig bit av företaget, och skulle egentligen helst köra bara marknad, men det är ju en fördel om man har en hemmabas, för lager och utställning, om inte annat…
Jag vet att ekonomin är en av de största bitarna i företagande, och det är inte alltid lätt att fixa den. Men "skaffa ett jobb så länge"… Lätt att säga. De senaste åren har jag sökt ca 50 jobb i månaden och inte fått nåt napp. Jag förstår din tanke, men vad ska jag göra…
Tack för alla era förslag och uppmuntran, men pga de ändrade a-kasse reglerna, som nu sänker min a-kassa, måste jag söka socialbidrag bara för att kunna betala hyran…
Företaget får väl ligga på is några år till…
Ni lär alla höra av mig när jag öppnar!

Jag tycker du skall satsa på marknader i första hand, så slipper du kostnader för lokal (om du kan trava prylarna hemma). Beställ marknadskatalog från tomer.se (marknadsknallarnas egen organisation) - det finns marknader där man kan hyra ställningar etc så det behöver du inte köpa in.
Häng inte upp dig på bidrag - det bästa är att bygga upp verksamheten långsamt och stabilt.
Anställd personal är mycket kostsamt - räkna NOGA innan du anställer någon!
Lycka till!

Men om du sökte för sju år sedan så har ju väldigt mycket ändrats på arbetsmarknaden och på vilken typ av företagande som arbetsförmedlingen beviljar starta eget bidrag för.
Varför godkändes inte startaeget bidradet den gången? Har du ändrat på den sedan dess?
Vad menar du med "INGA"?
Jag tycker disis förslag låter bra , då slipper du ju ha butik och anställa någon.
Men just nu finns det 44042 lediga jobb på arbetsförmedlingen, innom vården söker man ju ständigt efter personliga assistenter och nu när det snart är sommar behövs det ju sommarvikarier.

Jag önskar dig verkligen lycka till, och kan inte trösta med mer än just att jag själv gått 7 år arbetslös och blev skrattad åt, nonchalerad, och till slut var jag så slut så det gick över på kroppen och hamnade på rehabilitering. Inget kul, men där fick jag så mycket stöd och därefter sökte jag olika utbildningar, då fick jag en ny kontaktperson på arbetsförmedlingen som gav mig möjlighet att ta utbildningen, och sedan dess är det raka vägen uppåt. Mitt enda råd är att försök vara positiv, och jag vet inte om du tror på Alltet, men i mitt fall visade liksom vägen så tydligt när jag hamnade på rätt spår. I ditt fall kanske det säger: vänta, eller ta något annat.? Och det löser sig till det bättre ska du se, fast kanske inte imorgon, men den som väntar på något gott…

#11: då godkändes inte bidraget pga av generella regler. Inga bidrag till affärsverksamheter. Detsamma gäller tydligen idag, med tillägget att ingen med a-kassa får bidrag
Jag förstår inte vad de tänker på!!!
Jag vet att det finns mycket jobb inom vård och omsorg, men jag passar inte inom detta yrke. Har provat på detta och gjort flera arbetspsykologiska undersökningar och alla pekar på att jag inte fungerar inom vård omsorg/skola. Finns tydligen vissa varningstecken, hehehe… Jag klarar helt enkelt inte av att jobba med människor som behöver hjälp…Inte den sortens hjälp. Och barn kan jag inte alls med!
Har oxå vissa medicinska "hinder" som gör att jag tydligen inte är så attraktiv på arbetsmarknaden… Dålig rygg, diabetes, övervikt för att bara tala om en del.
Var på intervju hos Manpower igår, och fick klart besked att jag inte var intressant för dem, och då nämde jag inte ens några medicinska problem. Frågade om jag skulle skiva in mig i deras pool, men fick svaret att det nog aldrig skulle bli nåt till mig…
Jag ska tillägga att jag alltid går till en intervju positiv och hoppas att nu är det min tur, men de skyller ofta på många sökanden och mer erfarna sökanden… Det förstår jag, men hur ska jag få erfarenhet när jag aldrig får en chans.
Jag har jobbat ca 5 år inom handel, så där borde jag ha en chans, men inte ännu! Sen har jag testat på många andra områden via praktikplatser, däribland vård/omsorg/skola…
Jäpp ca 44000 lediga jobb! Men många av dem kraver erfarenhet, truckkort eller tillgång till egen bil. Alltså kan jag inte söka dem… Eller så är det såna "student consulting"-jobb som vänder sig till studerande. Men jag har skickat iväg hela 5(!) ansökningar hittills idag. Nåt kanske leder till en intervju ialla falll
Förslaget om att bara köra marknader är mycket lockande, men det är ändå ekonomin som strular. Jag behöver ju varorna och en bra bil… Dessutom behöver jag en F-skattsedel. och mister då a-kassa helt. Och utan NÅGON slags inkomst de första månaderna går det ju inte… Det är för det första 3 veckors leveranstid på varorna, så första månaden har jag ju noll i inkomst men fortfarande mer än 7000:- i hyra och räkningar. Sen ska man ju äta oxå
Tro mig… Hade jag ca 70 000 :- skulle jag inte gå arbetslös och klaga. Då skulle jag kunna köpa hem ett lager av varor och en bra bil och ändå fixa räkningarna några månader…
Jag kan säga så här…som egen företagare skär man inte guld med kniv…jag har månader då jag inte kan ta ut lön för att dom fasta kostnaderna går före..men det är ett sätt att leva och på någe konstigt sätt går det…Man får lära sig att trolla med knäna samt att släcka småbränder…Vill man så går det…
Har du inga betalningsanmärkningar så får du låna inblancolån på vartenda låneinstitut…utan borgen..har du försökt*L*

Hej, vet precis hur du har det. Jag har också kämpat och ringt Sverige runt för att söka bidrag. Det finns ingenting. AF har dragit in allt för att spara pengar vilket jag också kan förstå men det borde finnas något.
Man sparkar på dom som redan ligger som försöker ta sig upp och göra något av sitt liv. Det är ganska trist att hela tiden bli motarbetad. Tyvärr är samhället så idag.
Önskar dig all lycka och hoppas att du klarar dra igång ditt företag utan myndigheters hjälp.
Mvh LisaL

#14 Jäpp, jag har försökt med inblancolån. Eftersom jag tekniskt sett går på socialbidrag vill de inte ge mig ett…
#15 Hoppas det löser sig för dig oxå

MiroSputnik - en utbildning kanske vore en bra idé? Eftersom du inte verkar vara så attraktiv att anställa just nu?
Starta eget-bidraget har visat sig vara inte helt lyckat för många företag lägger ner när bidragsperioden är över, de har alltså trots att ingen lön behöver betalas ut inte fått bärighet än. Därför tycker jag att det bästa är att bygga upp i liten skala och utveckla företaget efterhand.

#17 har faktiskt börjat kika lite på utbildningar… Vet bara inte vad jag ska läsa
Ska prata med vägledare på AF och se vad de har för idéer…

Jag är själv lite utbildningsberoende… läser distanskurser lite då och då. Ansökningstiden till höstens kurser går ut 15 april.
Till hösten kanske jag tar mig vatten över huvudet… skall försöka plugga på heltid samtidigt som jag arbetar heltid i egna företaget. Tur att barnen är så stora (11 o 14) att de inte kräver ständig uppmärksamhet. De vill visserligen att någon är hemma men ränner oftast iväg till kompisar efter skolan. Många aktiviteter åker de till själva också.